Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 14.5.2025
sk
Bonifác
cz
Bonifác
Zdroj: ©Instagram/bermudaisbae

AI influencerky sú nezvyčajným fenoménom doby. Firmy na nich vo veľkom profitujú, ľudia ich nevedia rozoznať od skutočných žien

Vyzerajú skvele, sú maximálne spoľahlivé, vyhýbajú sa kontroverziám a dokážu pracovať 24/7.

Možno sa to už stalo aj tebe. Prehliadal si si klasicky, ako každý deň, Instagram a zrazu si objavil nejaké sympatické dievča. Rozklikol si si profil, uvidel viac fotiek a o chvíľu si zistil, že tu „niečo nehrá“. Netrvalo ti dlho, než si prišiel na to, že nejde o reálneho človeka, ale umelo vytvorenú digitálnu postavu ako z počítačovej hry.

Rozmach umelej inteligencie v dnešnej dobe pociťujeme už takmer dennodenne aj na sociálnych sieťach. Raketovou rýchlosťou ich zaplavili AI modelky/influencerky. Človek si často možno ani neuvedomí, že lajkuje len upravené vygenerované fotky dievčat, ktoré síce neexistujú, ale až na nerozoznanie sa podobajú na tie skutočné.

Tieto profily často spravujú firmy alebo jednotlivci, ktorí vyzerajú v realite úplne inak, a zarábajú na tom nemalé peniaze. Majú spolupráce s veľkými korporátmi, propagujú rôzne výrobky a majú státisíce či dokonca milióny followerov. A ak si im náhodou skúšal písať rôzne komplimenty a odpísali ti, musíme ťa sklamať. Nepísal si si s tou kráskou na fotkách, ale možno so zavalitým štyridsiatnikom, ktorý sa počas toho smial za obrazovkou s burgerom v ruke.

Znie to možno šialene, ale ver nám, že v tomto článku sa dočítaš ešte šialenejšie veci. Pozreli sme sa totiž bližšie na tento zvláštny fenomén, ktorý niektorých znepokojuje až straší, no druhým prináša obrovský profit a zároveň bezpochyby mení podobu súčasného marketingu. Kde to skončí, to nikto netuší.

Správajú sa ako my, hovoria ako my

Aby sme hneď na začiatok definovali AI influencerky pre ľudí, ktorí o nich nikdy predtým nepočuli, ide o fiktívne charaktery vytvorené buď pomocou CGI (táto technológia sa vo veľkom využíva vo filmovom priemysel), motion capture (proces nahrávania pohybu skutočného objektu a jeho prevedenia na digitálny model) alebo umelej inteligencie.

Tieto postavy majú evokovať bežných influencerov. To znamená, že majú ako oni nielen vyzerať, ale aj správať sa (napríklad pridávať cestovateľské fotky, selfies a pod.) či ako oni komunikovať (v tomto prípade zväčša písomnou formou pomocou príspevkov, instagramových príbehov či správ). Niektoré však na svojich reels aj rozprávajú, vďaka čomu pôsobia na recipienta ešte dôveryhodnejšie.

Dôležité nariadenia v rámci EÚ

Ako však píše agentúra Monkey Media, človek dnes občas nedokáže rozlíšiť, či ide o skutočnú osobu alebo fiktívnu postavu – práve pre zdokonaľovanie moderných technológií –, no zákony ako AI legislatíva v EÚ alebo nariadenia v USA tlačia na to, aby bolo jasné, kedy je obsah vytvorený pomocou umelej inteligencie. Napríklad platformy ako TikTok a Instagram už, našťastie, začali vyžadovať takéto označovanie (aj napriek tomu ho človek môže ľahko prehliadnuť).

Dnes teda už je síce bežné, že spomínané označenie pri AI profiloch môžeš vidieť, sú však aj prípady, keď tento „malý detail“ správcovia profilov zámerne zamlčiavajú. Aj za cenu banu či pokuty. Focus agency pripomína, že hodnotu stále rastúceho odvetvia tvorcov obsahu pre sociálne siete minulý rok odhadli na neuveriteľných 21 miliárd dolárov, pričom takmer 70 % z tvorcov (známych dnes ako „content creatorov“) sú práve ženy.

Predsa len, nielen za hranicami, ale aj na Slovensku máme viacero osobností, ktoré sa dokážu uživiť len sociálnymi sieťami. Práve tí by sa však mali mať pred AI influencerkami na pozore najviac, pretože im v podstate „berú prácu“. Pre veľkú firmu je totiž výhodnejšie si vytvoriť vlastnú influencerku podľa svojich predstáv, ktorá sa bude do bodky riadiť jej pokynmi, nebude vyjednávať o cene a takmer s istotou veľmi rýchlo priláka masy nových zákazníkov.

Prefíkaný marketing s jasnými výhodami

Influencer Marketing Hub píše, že približne 48,7 % marketérov dnes pravidelne integruje umelú inteligenciu do svojich aktivít. Úspech umelej inteligencie v tejto sfére sa dosahuje prostredníctvom efektívneho zapojenia a personalizovaného obsahu. Tvorcovia jednoducho prispôsobujú správanie a vlastnosti týchto postáv AI tak, aby zodpovedali hlasu značky a cieľovému trhu.

Portál ďalej objasňuje ďalšie výhody AI influenceriek v porovnaní s tými skutočnými. Virtuálne krásky sa vždy prezentujú na úrovni, sú „neomylné“ a nevytvárajú žiadne zbytočné kontroverzie kaziace dobré meno nejakej značky.

Povedzme si úprimne, viacerým skutočným tvorcom sa totiž už stalo, že niekedy povedali niečo, čo nebolo s „kostolným poriadkom“, alebo sa spájali s niekým, na koho sa spoločnosť pozerá cez prsty. Následne s nimi istá firma prestala spolupracovať a poškodené boli v podstate obe strany. Nikto totiž nechce negatívnu pozornosť.

Okrem toho, u AI postavičiek absentujú bežné ľudské limity, akými sú napríklad choroba, únava či fyzické obmedzenia, jazykové alebo geografické bariéry. Môžu teda spolupracovať s hocikým úplne bez problémov aj na opačnej strane zemegule, a to 24/7. Splnia bez meškania či sťažovania sa všetky úlohy.

Nachytal sa aj známy herec

Medzi najznámejšie agentúry vytvárajúce AI influencerky patrí španielska The Clueless sídliaca v Barcelone. Vytvorila napríklad už celkom dobre známu AI modelku s ružovými vlasmi Aitanu Lopez. Momentálne má na Instagrame vyše 350-tisíc followerov.

podľa webu Euronews údajne očarila aj jedného veľmi známeho latinskoamerického herca (jeho meno nechcela španielska agentúra odhaliť, prezradila len to, že ho sleduje okolo päť miliónov ľudí). Aitanu jednoducho cez správu pozval na rande. Žiaľ, nikdy sa neuskutočnilo.

Tvorcovia Aitany z The Clueless odhalili, ako funguje spravovanie jej profilu. Každý týždeň má tím agentúry stretnutie, na ktorom intenzívne rozhoduje o tom, čo bude virtuálna kráska robiť počas najbližších dní, ktoré miesta navštívi a aké fotografie budú na profil nahrané, aby čo najviac ohúrili sledujúcich. Následne sa dá do práce mix odborníkov na AI a dizajn, ktorí ju pomocou Photoshopu premiestnia, kde treba.

Máš dvoch kamošov? Vyskúšaj tento jednoduchý trik, s ktorým si znížiš účty za operátora na tretinu

Mohlo by ťa zaujímať:

Máš dvoch kamošov? Vyskúšaj tento jednoduchý trik, s ktorým si znížiš účty za operátora na tretinu

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane


Martin Adam Pavlík
Absolvoval som Audiovizuálne štúdia na FTF VŠMU v Bratislave a pracoval pre viacero médií. Mojou doménou sú najmä filmy/seriály a hudba. Taktiež mám rád lifestylové rozhovory s inšpiratívnymi ľuďmi.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.