V rámci hromadnej žaloby v hodnote 95 miliónov dolárov spoločnosť Apple čelí obvineniu z odpočúvania súkromných rozhovorov svojich používateľov. Hoci technologický gigant tieto tvrdenia odmieta, súhlasil s finančným vyrovnaním pre majiteľov zariadení Apple, ktorým sa hlasová asistentka Siri aktivovala bez ich vedomia počas súkromných konverzácií. O téme informoval portál Techbyte.
Kompenzácia sa týka používateľov, ktorí si zakúpili zariadenie Apple so Siri v období od 17. septembra 2014 do 31. decembra 2024 v Spojených štátoch. Maximálna výška náhrady je stanovená na 20 dolárov za každé zariadenie. Jeden žiadateľ môže podať nárok až za päť zariadení.
Prečo Apple platí a koho sa to týka?
Problém spočíva v tom, že podľa žalobcov sa Siri aktivovala náhodne, bez vyslovenia aktivačnej frázy „Hey Siri“ alebo stlačenia príslušného tlačidla. Takto údajne zhromažďovala súkromné informácie bez súhlasu používateľov.
V žalobe sa tiež uvádza, že „nezrozumiteľné témy“ zo súkromných rozhovorov boli následne využité na cielené zobrazovanie reklám. Apple však vo svojom januárovom vyhlásení zdôraznil: „Nikdy sme nepoužili údaje zo Siri na vytváranie marketingových profilov, nikdy sme ich nesprístupnili na reklamné účely a nikdy sme ich nepredali tretím stranám.“
Tento prípad nie je ojedinelý. Podobným kritickým skúmaniam boli v roku 2019 vystavené aj iné hlasové technológie ako Google Assistant a Amazon Alexa.

Ako získať svoju kompenzáciu?
Ak patríš medzi oprávnených používateľov, mal by si dostať e-mail na adresu prepojenú s tvojím Apple ID. Ten obsahuje potvrdzovací kód, identifikačný kód žalobcu a odkaz na webovú stránku žaloby, kde môžeš vyplniť požadovaný formulár.
Existuje aj možnosť využiť verejne dostupný formulár na webovej stránke. V takom prípade musíš predložiť dôkaz o zakúpení zariadenia Apple so Siri.
Termín na podanie žiadosti je 2. júl 2025. Finálne rozhodnutie o schválení kompenzácií je naplánované na 1. augusta. Preto sa predpokladá, že prípadné platby budú realizované koncom tohto roka.
Hoci Apple odmieta obvinenia z neoprávneného zberu údajov, tento prípad podčiarkuje rastúce obavy verejnosti o súkromie v kontexte moderných hlasových technológií. Ukazuje, ako používatelia čoraz viac dbajú na ochranu svojich osobných informácií.