Majiteľov starších dieselových automobilov na Slovensku čakajú zásadné zmeny. Európska komisia pre dopravu a cestovný ruch pracuje na novej verzii smernice. Tá môže definitívne ukončiť éru starších naftových vozidiel na európskych cestách. Téme sa venoval portál Autotrendy.
Nové emisné testy ohrozia tisíce slovenských áut
Kľúčovou zmenou bude zavedenie pokročilého testovania emisií počas povinných technických kontrol. Zatiaľ čo súčasné slovenské predpisy vyžadujú len základné meranie dymivosti, nové európske normy budú vyžadovať detailnú kontrolu pevných častíc a oxidov dusíka.
Stanice technickej kontroly budú musieť investovať do špecializovaných diagnostických zariadení. Tie dokážu nielen identifikovať prítomnosť filtrov pevných častíc (DPF), ale aj overiť ich funkčnosť. Táto zmena sa dotkne predovšetkým vozidiel starších ako desať rokov, ktoré budú podliehať každoročnej kontrole.

Problém nastáva pri automobiloch vyrobených od roku 2009, keď sa DPF filtre stali povinnou výbavou podľa normy Euro 5. Po najazdení 200-250 tisíc kilometrov sa väčšina týchto filtrov upcháva a prestáva správne fungovať. Náklady na výmenu dosahujú stovky až tisíce eur, čo pri staršom vozidle často prevyšuje jeho trhovú hodnotu.
Centrálna databáza má eliminovať podvody s tachometrami
Paralelne s emisnými kontrolami EÚ plánuje zaviesť celoeurópsku databázu najazdených kilometrov. Tento systém má zabezpečiť, že informácie o reálnom stave vozidla budú dostupné naprieč všetkými členskými štátmi. Tým sa výrazne sťaží manipulácia s tachometrami pri predaji ojazdených automobilov.
Nové predpisy môžu znamenať, že technicky bezchybné vozidlá neprejdú kontrolou len kvôli emisným normám, čo prinúti majiteľov k nákladným opravám alebo k definitívnemu vyradeniu vozidla z prevádzky.