V januári tohto roka sa slovenským mediálnym priestorom prehnala správa o údajnom príchode ruského diskontného reťazca Mere na Slovensko. Informáciu priniesli takmer všetky významné slovenské médiá, hoci pôvod správy nebol nikde jasne označený. TV Noviny a ďalšie médiá informovali, že reťazec údajne hľadá vhodné lokality na západnom Slovensku a v okolí Bratislavy.
Plány, ktoré sa rozplynuli
Mere už od roku 2019 pôsobí v susednom Česku, kde prevádzkuje niekoľko predajní. Podľa pôvodných správ sa mal reťazec o slovenský trh zaujímať už v rokoch 2022 a 2023, keď plánoval otvoriť tri až päť predajní. Tieto plány sa však nikdy nerealizovali.
V marci tohto roka portál Aktuality priniesol aktualizované informácie: „Ako neskôr zistila redakcia Aktuality.sk, pôvodné plány sa nakoniec zmenili a expanzia na náš trh sa nerozbehla. Firma totiž v tomto smere neurobila žiadne kroky, teda nezačala s najímaním zamestnancov či prenájmom priestorov.“
Spoločnosť Torgretail CZ, ktorá prevádzkuje predajne Mere v Česku, to Aktualitám potvrdila: „Vstup na Slovensko sme oficiálne nikdy neoznámili. O žiadnej expanzii na slovenský trh v tejto chvíli nemáme informácie.“

Naše zistenia
V snahe objasniť situáciu sme rozoslali približne 15 e-mailov na oficiálne adresy siete Mere, jej zastúpenie v Českej republike aj na jednotlivé prevádzky. Naše otázky boli priame – plánuje reťazec skutočne expanziu na Slovensko? Ak áno, v akom časovom horizonte a v ktorých lokalitách?
Po dvoch týždňoch čakania sme však nedostali žiadnu odpoveď. Nikto nám neposkytol žiadne vyjadrenie, čo samo osebe môže byť signifikantné. Profesionálny reťazec s reálnymi plánmi expanzie by pravdepodobne reagoval aspoň základným vyjadrením, hoci aj odmietavým.
Okrem toho sme si všimli, že na oficiálnom webe siete Mere je sekcia, ktorá zobrazuje krajiny, v ktorých už Mere buď je, alebo sa sem chystá. Slovensko sa tu však vôbec nenachádza.
Z tohto je teda zrejmé, že reťazec svoje plány buď výrazne prehodnotil, alebo – čo je pravdepodobnejšie – žiadne konkrétne plány na vstup na slovenský trh nikdy neexistovali a išlo len o nepodložené mediálne špekulácie.

Temná stránka reťazca Mere
Český Jihlavský denník nedávno priniesol zaujímavú analýzu o pozadí reťazca, ktorá odkrýva viaceré problematické aspekty tohto ruského diskontu.
„Ten príbeh vyzerá ako politický triler natočený v Hollywoode. Hlavnú úlohu stvárňujú miliardári, ktorých podobu nikto nepozná, na pozadí zúri vojna a obom hlavným protagonistom idú po krku ľudia spriaznení s najvyššími špičkami štátu. Skutočnosť ale nie je dobrodružný film. Je to realita,“ píše denník.
Mere patrí pod ruskú skupinu Svetofor, na ktorej vlastníkov uvalila už pred tromi rokmi sankcie Ukrajina. Zároveň má Svetofor v poslednom čase problémy aj v samotnom Rusku, kde desiatky obchodov kontrolovali hygienici a mnohé z nich zatvorili.
„Vzhľadom na to, čo tieto kontroly sprevádza, by sa mali majitelia Svetoforu mať poriadne na pozore. Zdá sa totiž, že už nie sú len v hľadáčiku Ukrajincov, ale aj Putinových najbližších,“ uvádza Jihlavský denník.
Tieto skutočnosti vrhajú nové svetlo na možnú expanziu reťazca do ďalších krajín vrátane Slovenska. Je otázne, či by firma s takýmito problémami v domovskej krajine a s napätými vzťahmi s tamojšími úradmi dokázala úspešne expandovať na nové trhy.
Ako funguje Mere v Česku?
Diskontný reťazec je známy svojím špecifickým konceptom predaja. Predajne pripomínajú skôr sklady, tovar je uložený na paletách a zákazníci si môžu zakúpiť aj celé palety tovaru. Mere sa zameriava najmä na oblasti, kde žijú ľudia s nižšími príjmami.
Najnovšie otvoril reťazec vo februári 2025 pobočku v českej Jihlave. Podľa Jihlavského denníku: „Tovar sa predáva na paletách, čo šetrí náklady. Nulová kultúra predaja však nie je to najzaujímavejšie, čo povesť Mere sprevádza.“
Reťazec láka zákazníkov predovšetkým na nízke ceny, ktoré sú v priemere o zhruba 20 percent nižšie oproti konkurencii. V praxi to znamená, že spoločnosť šetrí takmer na všetkom. Rovnako neinvestuje veľa ani do marketingových a predajných akcií.

Ceny, ktoré prekvapujú
České pobočky Mere v Moste a Jihlave pravidelne zverejňujú aktuálnu ponuku na svojich facebookových stránkach. Niektoré ceny sú skutočne prekvapivo nízke:
- 3-litrový pomarančový sýtený nápoj za 1,40 €
- Kilogram syrovej tehly za 4,33 €
- Kilogram ryže za 1,21 €
- 3 kg semolinových špagiet za 5,13 €
- 5 kg cestovín kolienka za 8,35 €
- 10 kg prací prášok len za 7,26 €
- 5-litrový saponát na riad za 2,65 €
- 250 g dusené kuracie (97 % mäsa) za 1,45 €
- 340 g oplátky za 1,04 €
- 700 g špekáčiky za 1,79 €
- 350 g párky za 1,21 €
- Údená klobása 500 g za 4,10 €
- 500 g datle za 1,04 €
- 500 g kešu orechy za 4,30 €
- Mrazené jahody 1 kg za 3,09 €
- Cordon bleu 1 kg za 5,80 €

Mere na Slovensku nečakaj
Napriek opakovaným správam o príchode ruského reťazca Mere na Slovensko sa zdá, že v skutočnosti ide skôr o mediálnu fámu než o reálne plány.
Ak by však diskont niekedy na Slovensko skutočne prišiel, mohol by priniesť zaujímavú alternatívu pre spotrebiteľov hľadajúcich čo najnižšie ceny. Otázne však zostáva, či by slovenský trh, ktorý je už teraz nasýtený rôznymi diskontnými reťazcami, dokázal absorbovať ďalšieho hráča s podobnou cenovou politikou, ktorý má navyše mimoriadne kontroverzné pozadie.