Novela zákona o cestnej premávke prinesie tvrdšie pravidlá pre vodičov, kolobežkárov aj chodcov. Zmeny sa dotknú pokút, značiek aj mobilov za volantom.
Navrhovaná legislatíva sa zameriava na zvýšenie bezpečnosti na cestách. Téme sa venoval portál Newsbyte.
Kolobežky s obmedzením a vyššia ochrana chodcov
Jednou z najdiskutovanejších zmien je úplný zákaz používania elektrických kolobežiek schopných dosiahnuť rýchlosť vyššiu ako 25 km/h. Tento krok ministerstvo zdôvodňuje snahou znížiť počet vážnych nehôd, ktoré sú často spojené s rýchlou jazdou na týchto zariadeniach. Vlastníci výkonnejších kolobežiek budú musieť svoje stroje vymeniť za pomalšie modely, ak ich chcú legálne používať v premávke.
Novela tiež posilňuje postavenie chodcov na priechodoch. Po novom získajú chodci prednosť nielen keď už stoja na priechode, ale aj v situácii, keď je jednoznačne zrejmé, že sa chystajú na priechod vstúpiť. Tento krok má preventívne znížiť riziko kolíznych situácií, ktoré často vedú k vážnym zraneniam najzraniteľnejších účastníkov premávky.
Prísnejšie kontroly a nové právomoci polície
Návrh prináša aj komplexné zmeny v systéme udeľovania pokút a kontroly dodržiavania predpisov. Opakované porušovanie pravidiel bude posudzované prísnejšie, pričom niektoré prekročenia rýchlosti budú automaticky klasifikované ako závažné priestupky.

Zásadnou zmenou je rozšírenie objektívnej zodpovednosti na ďalšie priestupky. Vodiči tak budú môcť dostať pokutu poštou aj za používanie mobilného telefónu počas jazdy, prejazd na červenú či jazdu v protismere. Novinkou je tiež možnosť postihovať jazdu bez bezpečnostného pásu rovnakým spôsobom.
Polícia získa možnosť zadržať evidenčné čísla vozidiel priamo na mieste za vybrané priestupky. Toto opatrenie má zabrániť zahraničným vodičom, najmä nákladných vozidiel, vyhýbať sa plateniu pokút.
Zmeny sa dotknú aj autoškôl, kde budú môcť začať praktický výcvik len tí uchádzači, ktorí najprv zvládnu teoretický test. Upraví sa tiež pravidlo otáčania na križovatkách – po novom bude tento manéver povolený všade, kde nie je explicitne zakázaný dopravnou značkou.
Ak parlament novelu schváli, slovenské cesty by sa mali stať bezpečnejšími pre všetkých účastníkov premávky, no niektorí vodiči a používatelia kolobežiek sa budú musieť pripraviť na prísnejšie podmienky.