Analýza založená na najnovších dátach francúzskeho ústredného technologického orgánu UTAC prináša zaujímavé zistenia. Štatistické údaje sa zamerali na technický stav takmer 4 miliónov vozidiel s najazdenými 200-tisíc kilometrami na tachometri, ktoré v roku 2024 absolvovali povinnú technickú kontrolu (STK).
Výsledky jasne ukazujú, ktoré modely pri vyššom počte najazdených kilometrov predstavujú vyššie riziko porúch a ktoré to zvládnu lepšie a bez väčších problémov. O výsledkoch prináša prehľad francúzsky automobilový magazín L’argus, upozornil na to portál Newsbyte.
Podľa údajov Centrálneho technického orgánu (OTC) skupiny UTAC sa priemerný vek osobných vozidiel podliehajúcich technickej kontrole v roku 2024 zvýšil z 12,5 na 12,9 roka. S narastajúcim vekom nie je ničím výnimočným, že vozidlá s vysokým kilometrovým nájazdom absolvujú túto povinnú kontrolu. Ako si tieto autá vedú? Ktoré modely prechádzajú technickou kontrolou najčastejšie a ktoré naopak zlyhávajú?
Najrozšírenejšie jazdenky na trhu sú zároveň najčastejšie autá s vysokým počtom najazdených kilometrov. V roku 2024, rovnako ako v predchádzajúcom roku, vedie rebríček Peugeot 206 s 136 541 vykonanými úspešnými kontrolami. Tesne za ním sú Renault Clio III (134 446 kontrol) a jeho nástupca Peugeot 207 (130 311 kontrol).
Vozidlá, ktoré najčastejšie neprešli technickou kontrolou

Top 20 vozidiel s viac ako 200 000 km, ktoré najčastejšie neprešli technickou kontrolou, zahŕňa množstvo starších modelov. Všetky tieto autá zlyhávajú z rovnakých dôvodov: znečistenie ovzdušia, zlý stav podvozku a karosérie, ako aj poškodenie spojení podvozku so zemou.
Na čele tohto nelichotivého rebríčka sú modely Alfa Romeo 147 a GT, ktoré OTC zoskupil dokopy. Až takmer polovica technických kontrol týchto talianskych áut (45,6 %) skončila neúspechom a vyžadovala opakovanú kontrolu. Zlyhania pri emisnej kontrole predstavujú 16 % týchto neúspechov, nasleduje zlý stav podvozku a karosérie so 13,19 % a problémy s upevnením podvozku k vozidlu, ktoré tvoria 12,31 %.
Druhé miesto v tomto rebríčku patrí Peugeotu 106, ktorý mal 42,94 % neúspešnosť pri 17 237 kontrolách. Najčastejšou príčinou problémov je tu zlý stav podvozku a karosérie (18,28 %). Tretie miesto obsadila prvá generácia Renault Clio. Z 8 623 kontrol vozidiel s viac ako 200 000 km zlyhalo až 3 587, čo si vyžiadalo ďalšiu návštevu STK.
Značka a model | Počet technických kontrol | Počet neúspešných kontrol | % neúspešnosti kontroly |
---|---|---|---|
Alfa Romeo 147 a GT | 7 409 | 3 381 | 45,63 % |
Peugeot 106 | 17 237 | 7 402 | 42,94 % |
Renault Clio I | 8 623 | 3 587 | 41,60 % |
Opel Meriva I | 9 023 | 3 719 | 41,22 % |
Volkswagen Polo III / Caddy II | 6 796 | 2 771 | 40,77 % |
Citroën Saxo | 15 369 | 6 228 | 40,52 % |
Renault Twingo I | 28 294 | 11 394 | 40,27 % |
Opel Astra II | 5 430 | 2 186 | 40,26 % |
Citroën C5 I | 18 585 | 7 475 | 40,22 % |
Dacia Logan I | 25 681 | 10 293 | 40,08 % |
Ford Mondeo II | 5 004 | 1 999 | 39,95 % |
Ford Focus I | 11 488 | 4 575 | 39,82 % |
Opel Corsa III / Combo II / Tigra II | 8 951 | 3 564 | 39,82 % |
Citroën Xsara | 22 625 | 8 885 | 39,27 % |
Renault Mégane II | 45 762 | 17 888 | 39,09 % |
Peugeot 206 / 206+ | 136 541 | 53 073 | 38,87 % |
Renault Mégane I | 15 255 | 5 907 | 38,72 % |
Renault Clio II | 106 353 | 41 084 | 38,63 % |
Renault Laguna II | 17 493 | 6 723 | 38,43 % |
Opel Zafira I | 11 968 | 4 572 | 38,20 % |