Internetové obchody sa tešia čoraz väčšej popularite, a tak si musia prejsť rôznymi kontrolami. Jeden z týchto obchodov, AliExpress, sa teraz dostal do problémov, pretože si naňho posvietila Európska komisia. Ako informuje web Istream, tá odhalila, že obľúbené online trhovisko nedodržiava svoje povinnosti a dostatočne neochraňuje svojich zákazníkov pred potenciálne nebezpečnými a nelegálnymi výrobkami.
Obvinenia sú výsledkom vyšetrovania, ktoré sa začalo ešte v marci minulého roka. Brusel zverejnil svoje závery a práve z tých vyplýva, že AliExpress nevenuje monitorovaniu predaja falšovaných produktov dostatočnú pozornosť. Medzi týmito produktmi môže byť prakticky hocičo, avšak najčastejšie ide o oblečenie či hračky, ktoré môžu ublížiť deťom.
Nedostatočná regulácia zo strany platformy viedla k tomu, že sa na webe objavovalo príliš veľa nebezpečných a falošných produktov. AliExpress používa v Európskej únii približne 100 miliónov používateľov, čo úradníkov prinútilo konať. Podľa nich sa AliExpress už snažil s týmto problémom niečo urobiť, no ich opatrenia neboli dostatočné, čo poukazuje na hlbšiu systémovú chybu prevádzkovateľa.
AliExpress sa ospravedlňuje
Teraz sa len čaká na reakciu samotnej spoločnosti. Už teraz je však pravdepodobné udelenie veľkej finančnej sankcie. Zákony digitálnych služieb diktujú, že spoločnosti môže hroziť pokuta vo výške šiestich percent jej celosvetového obratu. AliExpress reaguje ospravedlneniami a prísľubmi.
Spoločnosť hovorí, že sa napraví. Bohužiaľ, takéto sľuby prišli zo strany spoločnosť už predtým, pričom sa nič veľké nezmenilo. Medzi sľúbenými opatreniami bol aj vznik monitorovacieho systému, ktorý by dokázal odhaliť skryté odkazy na zakázané výrobky. Odkazy sa však kopia dodnes a nejeden z nich predstavuje tunel do veľmi nebezpečných vôd internetu.
Firma k tomu dodáva, že plánuje posilniť svoju transparentnosť – sprístupní svoje dáta na výskumné účely, čím chce eliminovať výhrady týkajúce sa manipulácie s obsahom či skrytými praktikami. Taktiež zdôraznila, že s Európskou komisiou spolupracovala otvorene a bez problémov a plánuje v tom pokračovať tak, aby v závere našli výsledok, ktorý bude vyhovovať obom stranám.
Čínske internetové platformy sa stále viac a viac dostávajú pod drobnohľad EÚ a AliExpress môže byť jedným z prvých príkladov toho, ako aj ostatné spoločnosti podobného razenia budú musieť eventuálne preukázať svoju zodpovednosť voči európskym spotrebiteľom.
