Svetové filmy vedia divákovi priniesť veľkolepý zážitok. Stovky miliónov dolárov sa na veľkom plátne jednoducho musia odzrkadliť. Vďaka kinematografii sa môžeme presunúť na iné svety, môžeme sa dotknúť dinosaurov a aj okúsiť futuristickú atmosféru veľkomesta budúcnosti. Niekedy sa však aj v týchto filmoch objaví niečo, čo nám pripomenie dnešné nákupné centrá – reklamy sa totižto vedia dostať aj do deja týchto filmov.
Ide o takzvaný product placement, s ktorým niektoré značky počítajú stále viac a viac. V tomto článku sa pozrieme na tie najlegendárnejšie a najnešťastnejšie reklamy na slávne značky vo filmoch. Väčšinou sa ich tvorcovia snažia nejak skryť do deja, inokedy však na nich stavajú celé sekvencie.
Transformers: Age of Extinction – Bud Light, Oreo, Beats, Victoria’s Secret
Začneme rovno kráľom filmových reklám. Mnohí diváci i kritici označili film Transformers: Age of Extinction z roku 2014 za kopu audiovizuálnych trikov, ktoré nenesú nič iné než len reklamu na veľké spoločnosti. Vo filme sa prostoreko objavilo množstvo nápadne umiestnených produktov. Išlo o výsledok rozsiahlych marketingových dohôd medzi štúdiom Paramount Pictures a viacerými globálnymi značkami.
Film z tejto prehnane roztiahnutej série mal rozpočet vyše 200 miliónov dolárov a bol zameraný aj na čínsky trh, takže producenti sa snažili získať dodatočné financovanie cez tzv. product placement. Tento pojem v podstate znamená to, že si známa značka uloží svoj produkt do filmu, čo znamená, že milióny ľudí uvidia ich značku priamo na najväčšom plátne. Dokonalá reklama.
Výsledkom bolo, že vo filme vidíme napríklad Bud Light, ktorý si Mark Wahlberg otvorí z ničoho nič. Priamočiaro uprostred akčnej scény. Taktiež tu nájdeme Beats by Dre, ktorých logo je zreteľne nasnímané na reproduktore. Nevyhneme sa ani momentu so značkami ako Victoria’s Secret a Lenovo, ktoré sa objavia počas dramatických momentov úplne mimo kontextu. Zjaví sa tu aj Oreo, ktoré dostáva vlastného robota.
I, Robot – Converse, Audi
Vo filme I, Robot z roku 2004 od režiséra Alexa Proyasa sa objavuje viacero okatých produktových reklám, ktoré pôsobia zvláštne najmä preto, že dej je zasadený do futuristického roku 2035. Najnápadnejším príkladom je Converse. Značka sa objavuje, keď hlavná postava Del Spooner, hraná Willom Smithom, s obdivom predstavuje svoje „vintage“ tenisky Converse Chuck Taylor All-Stars z roku 2004.
Scéna je nielen zbytočne dlhá, ale aj úplne mimo tónu inak temného sci-fi príbehu. Ďalšie značky ako Audi, FedEx či JVC sa objavujú rovnako okato, pričom Audi dokonca vytvorilo špeciálny futuristický model len pre účely filmu: Audi RSQ. Týmto krokom sa značka stala jedným z hlavných vizuálnych prvkov budúcnosti.
Tento druh produktového umiestnenia síce pomohol filmu finančne, najmä vďaka spolupráci s Audi a Converse, no mnohí kritici a diváci ho vnímali ako rušivý a samoúčelný. V prostredí, kde spoločnosť čelí vzbure robotov a filozofickým otázkam o slobode a vedomí, pôsobí Spoonerov nadšený monológ o teniskách alebo dôrazné zobrazenie luxusného auta ako vytrhnuté z reality filmu.
James Bond: Skyfall – Heineken
Film Skyfall z roku 2012, patriaci do kultovej série o Jamesovi Bondovi, obsahuje taktiež niekoľko výrazných produktových umiestnení, ktoré vyvolali u fanúšikov aj kritikov zmiešané reakcie. Najkontroverznejšou bola zmena v Bondovom ikonickom pití – namiesto tradičného martini si agent 007 objednáva pivo Heineken. Urobil tak dokonca v kľúčovej scéne po svojom návrate z „mŕtvych“.
Ako informuje web Koimoi, táto zmena nebola náhodná – spoločnosť Heineken zaplatila štúdiu údajne vyše 45 miliónov dolárov za umiestnenie svojej značky vo filme, čím sa stala jedným z najväčších sponzorov bondovskej franšízy.
Problém s Heinekenom spočíval v tom, že išlo o zmenu dlhoročnej tradície kvôli reklame, čo pôsobilo ako zrada pre skalných fanúšikov série. Napriek kritike sa však tento krok finančne vyplatil a pomohol pokryť značnú časť rozpočtu filmu. Skyfall tak ukázal, že aj prestížne značky ako James Bond musia robiť kompromisy medzi štýlom a sponzormi – i keď to môže znamenať zmenu v ikonickej charakteristike hlavného hrdinu.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane