Európska únia pokračuje v boji proti klimatickým zmenám a jedným z hlavných terčov sa stáva doprava – najmä dieselové vozidlá. Od roku 2027 vstúpi do platnosti nový systém obchodovania s emisnými povolenkami (ETS2), ktorý prinesie výrazné zmeny v cenách palív. Má ísť o zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá.
Už v roku 2022 sa členské štáty dohodli, že sektor dopravy a bývania bude zahrnutý do tohto systému. Ide o súčasť širšieho klimatického balíka zameraného na zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990, informuje o téme napríklad Carbon Herald. Upozornil na to portál Auto Trendy.
Aj keď sa EÚ už chystá na definitívny koniec spaľovacích motorov do roku 2035, tradičné pohonné hmoty zrejme ešte nejaký čas zostanú dôležitým zdrojom financií. Podľa informácií britského denníka Financial Times by daňová novinka mohla priniesť do európskeho rozpočtu neuveriteľných 700 miliárd eur v období medzi rokmi 2027 a 2035.
Vodiči si za tankovanie priplatia
Rovnako ako pôvodný systém ETS, ktorý sa vzťahoval na energetiku a ťažký priemysel, bude aj ETS2 fungovať na princípe „zaplať za emisie“. Rozdiel je však v tom, že tentoraz sa nebudú prideľovať žiadne bezplatné emisné kvóty. Všetci dodávatelia palív – vrátane tých, ktorí zásobujú dopravu – si budú musieť emisné povolenky zakúpiť. Bude to mať výrazný dopad najmä na cenu nafty. Náklady na emisie sa totiž premietnu do cien na čerpacích staniciach a spotrebitelia si za tankovanie priplatia.

Nafta môže zdražieť o viac ako 50 centov
Podľa analytikov spoločnosti Veyt, ktorá sa zaoberá údajmi z uhlíkových trhov, sa cena litra nafty v dôsledku ETS2 zvýši v roku 2027 približne o 14 centov. Do roku 2031 môže toto zdraženie narásť až na 54 centov za liter, a to v závislosti od ďalších sprísňujúcich regulácií.
Tieto prognózy vyvolávajú obavy medzi odborníkmi aj podnikateľmi, najmä pokiaľ ide o vplyv na mobilitu, logistiku a celkové náklady pre domácnosti aj firmy.
Názory politikov sa rôznia
Zatiaľ čo niektorí odborníci považujú ETS2 za potrebný krok, iní varujú pred jeho ekonomickými dôsledkami. Nemecký europoslanec Peter Liese, ktorý sa zúčastnil na vyjednávaniach, tvrdí, že bez ETS2 by bola dekarbonizácia ešte drahšia a komplikovanejšia.
Naopak Pascal Canfin, predseda výboru pre životné prostredie Európskeho parlamentu, upozorňuje, že ak by sa cena uhlíka dostala na príliš vysokú úroveň, systém by mohol stratiť verejnú podporu. Podľa neho je dôležité, aby boli nové opatrenia sociálne únosné pre všetkých Európanov.