Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Streda 25.6.2025
sk
Tadeáš
, Olívia
cz
Ivan

Vodiči sa nepotešia: Benzín aj nafta môžu výrazne zdražieť. Brusel pripravuje novú daň

EÚ zvažuje novú daň, ktorá by mala zaplátať dieru v rozpočte.


Európska únia pokračuje v boji proti klimatickým zmenám a jedným z hlavných terčov sa stáva doprava – najmä dieselové vozidlá. Od roku 2027 vstúpi do platnosti nový systém obchodovania s emisnými povolenkami (ETS2), ktorý prinesie výrazné zmeny v cenách palív. Má ísť o zavedenie novej spotrebnej dane na tradičné palivá.

Už v roku 2022 sa členské štáty dohodli, že sektor dopravy a bývania bude zahrnutý do tohto systému. Ide o súčasť širšieho klimatického balíka zameraného na zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990, informuje o téme napríklad Carbon Herald. Upozornil na to portál Auto Trendy.

Aj keď sa EÚ už chystá na definitívny koniec spaľovacích motorov do roku 2035, tradičné pohonné hmoty zrejme ešte nejaký čas zostanú dôležitým zdrojom financií. Podľa informácií britského denníka Financial Times by daňová novinka mohla priniesť do európskeho rozpočtu neuveriteľných 700 miliárd eur v období medzi rokmi 2027 a 2035.

Vodiči si za tankovanie priplatia

Rovnako ako pôvodný systém ETS, ktorý sa vzťahoval na energetiku a ťažký priemysel, bude aj ETS2 fungovať na princípe „zaplať za emisie“. Rozdiel je však v tom, že tentoraz sa nebudú prideľovať žiadne bezplatné emisné kvóty. Všetci dodávatelia palív – vrátane tých, ktorí zásobujú dopravu – si budú musieť emisné povolenky zakúpiť. Bude to mať výrazný dopad najmä na cenu nafty. Náklady na emisie sa totiž premietnu do cien na čerpacích staniciach a spotrebitelia si za tankovanie priplatia.

Shutterstock

Nafta môže zdražieť o viac ako 50 centov

Podľa analytikov spoločnosti Veyt, ktorá sa zaoberá údajmi z uhlíkových trhov, sa cena litra nafty v dôsledku ETS2 zvýši v roku 2027 približne o 14 centov. Do roku 2031 môže toto zdraženie narásť až na 54 centov za liter, a to v závislosti od ďalších sprísňujúcich regulácií.

Tieto prognózy vyvolávajú obavy medzi odborníkmi aj podnikateľmi, najmä pokiaľ ide o vplyv na mobilitu, logistiku a celkové náklady pre domácnosti aj firmy.

Názory politikov sa rôznia

Zatiaľ čo niektorí odborníci považujú ETS2 za potrebný krok, iní varujú pred jeho ekonomickými dôsledkami. Nemecký europoslanec Peter Liese, ktorý sa zúčastnil na vyjednávaniach, tvrdí, že bez ETS2 by bola dekarbonizácia ešte drahšia a komplikovanejšia.

Naopak Pascal Canfin, predseda výboru pre životné prostredie Európskeho parlamentu, upozorňuje, že ak by sa cena uhlíka dostala na príliš vysokú úroveň, systém by mohol stratiť verejnú podporu. Podľa neho je dôležité, aby boli nové opatrenia sociálne únosné pre všetkých Európanov.

Mohlo by ťa zaujímať:

Vlastníš jeden z týchto modelov áut značky Citroën? Okamžite nimi prestaň jazdiť, vyzýva výrobca


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Zakúpené články

Zatiaľ nemáš zakúpený žiadny článok

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.