Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 26.6.2025
sk
Adriána
cz
Adriana, Adrian

Slovenské potravinové reťazce padajú na kolená. Jeden z nich stratil na zisku až 98 %

Slovenské potravinárske firmy majú milióny v obehu, no zisk nikde.


Obraty rastú, no zisky miznú. Slovenské potravinárske firmy zápasia s tlakom inflácie, investícií aj klesajúcou dôverou spotrebiteľov.

Ako informuje maďarský portál Paraméter, v slovenskom potravinárskom sektore dochádza k zaujímavému paradoxu – významní hráči na trhu dosahujú rekordné obraty, no ich zisky výrazne klesajú. Tento trend potvrdzujú najnovšie hospodárske výsledky viacerých kľúčových spoločností pôsobiacich v oblasti potravinového veľkoobchodu a maloobchodu.

Prešovská spoločnosť Milk Agro, známa svojou značkou mliečnych výrobkov Sabi a sieťou 197 potravín, zaznamenala v minulom roku obrat 115 miliónov eur. Napriek tomuto slušnému výsledku firma čelí dramatickému prepadu zisku o 98 %, keď z predchádzajúcich 758-tisíc eur klesol jej zisk na necelých 17-tisíc eur.

Podobný osud postihol aj najväčšieho hráča v sektore – Metro Cash & Carry. Spoločnosť síce zvýšila svoj obrat o tri percentá na 550 miliónov eur, no už druhý rok po sebe hospodári so stratou. Vlani vykázala mínusový výsledok vo výške 1,68 milióna eur, pričom rok predtým bola strata 1,86 milióna eur.

Príčiny poklesu ziskovosti v sektore

Experti poukazujú na viacero faktorov, ktoré stoja za klesajúcou ziskovosťou v potravinárskom veľkoobchode. Metro ako hlavnú príčinu svojich problémov uvádza zvýšené odpisy v hodnote 2,3 milióna eur, ktoré súvisia s predchádzajúcimi investíciami do modernizácie chladiacich, mraziacich a osvetľovacích technológií.

Finančný analytik Tomáš Boháček z 365.bank upozorňuje, že sektor ovplyvňuje aj klesajúca spotrebiteľská dôvera, hoci relatívne nízka nezamestnanosť stále poskytuje určitú stabilitu. Matej Bajzík z XTB dopĺňa, že vysoké vstupné náklady, inflácia a napäté marže sú ďalšími významnými faktormi, ktoré tlačia na ziskovosť podnikov.

Milk Agro

Svetlé výnimky na trhu

V kontraste s problémami veľkých hráčov stojí košická spoločnosť Labaš. Táto firma, ktorá začínala v roku 1992 ako garážový podnik, dnes patrí medzi najväčších slovenských veľkoobchodníkov s potravinami. Minulý rok dosiahla obrat 432 miliónov eur, čo predstavuje stabilný výsledok. Zisk Labašu klesol len o 1 % na 10,8 milióna eur, čo je v porovnaní s konkurenciou výborný výsledok.

Labaš okrem veľkoobchodu prevádzkuje aj maloobchodnú sieť pod značkou Fresh, ktorá zahŕňa viac ako 650 predajní po celom Slovensku.

Odborníci sa napriek súčasným problémom pozerajú do budúcnosti s miernym optimizmom. Pozitívne vyhliadky sa očakávajú najmä v potravinárskom, technologickom a farmaceutickom segmente. Spoločnosti sa však musia pripraviť na možné zmeny v transakčných daniach a DPH, ktoré môžu ovplyvniť celý proces tvorby cien.

Mohlo by ťa zaujímať:

Slováci, uťahujte si opasky. Ceny týchto potravín (opäť) porastú


Tagy:

Henrieta Balázsová
Žijem s novinárskym perom v ruke a nebojím sa ponoriť do rôznorodých tém. Od aktuálneho diania cez záhadné kriminálne prípady až po fascinujúce zákutia ľudskej psychiky - všetko je pre mňa inšpiráciou.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Zakúpené články

Zatiaľ nemáš zakúpený žiadny článok

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.