Stačí si predstaviť, aké to je pristávať či odlietať, a pridať 200 % na intenzite. Cestovanie lietadlom môže pre niektorých znamenať absolútnu pohodu, pre iných zas desivú jazdu oblakmi. Web Info priniesol článok rozoberajúci tie najnebezpečnejšie letiská sveta. Ľudia na nich zažívajú podivné kuriozity, ale zároveň sa aj neraz boja o svoj vlastný život. Ide o ťažko dostupné miesta, kde musia piloti predvádzať výkony ako z akčného filmu.
Nejedno z týchto letísk predstavuje pre pilotov a aj pasažierov skúšku odvahy. V rebríčku nájdeš ikonickú európsku dovolenkovú destináciu, no aj pristávaciu plochu v Nepále, kam môže pristáť len zopár pilotov z celého sveta. Extrémne podmienky, divoké počasie, hory a úzke pristávacie dráhy – to všetko stretneš na týchto letiskách. Pozrime sa teda na to.
5. Letisko Paro, Bhután
Piate miesto si pre seba uchmatlo jediné medzinárodné letisko v Bhutáne – Letisko Paro. To sa nachádza v údolí obklopenom strmými a vysokými horami Himalájí, ktoré dosahujú výšku až 5 500 metrov. Samotné letisko leží v nadmorskej výške 2 235 metrov, čo znamená, že piloti musia pristávať v prudkom klesaní cez úzky horský koridor. Táto hŕstka pilotov sa skladá iba zo 17 špeciálne certifikovaných pilotov, ktorí tu môžu pristáť.
Zložité manévrovanie, úzka pristávacia dráha, nepredvídateľné počasie. Letisko ešte k tomu nemá žiadne radarové navádzanie. Všetky pristátia musia piloti vykonávať čisto vizuálne – teda „na oči“. Navyše, kvôli náročným podmienkam a obmedzenej viditeľnosti sú povolené len denné lety za dobrého počasia. Toto letisko má jednoducho všetko, čo môžeš očakávať od najnebezpečnejšieho letiska na svete. A to ešte len začíname.
4. Courchevel Altiport, Francúzsko
A ideme hlbšie. Štvrté miesto si berie Courchevel Altiport. Toto letisko vo Francúzsku je ďalším z najnebezpečnejších letísk sveta, najmä vďaka svojej strmej, krátkej a špecificky navrhnutej pristávacej dráhe. Často sa objavuje v zoznamoch najrizikovejších letísk pre malé lietadlá. Letisko slúži prominentnému lyžiarskemu stredisku vo francúzskych Alpách a je prístupné len malým lietadlám a vrtuľníkom.
Aj toto letisko si od pilotov vyžaduje špecifický tréning a certifikát na to, aby na ňom mohli pristáť. Ak pilot nepozná terén, môže skončiť veľmi zle. Dráha letiska je extrémne krátka a umiestnená na svahu, ktorý pilotovi nedáva šancu manévrovať a otáčať sa. Naprieč rokmi sa tu stalo niekoľko veľmi nepekných nehôd.
3. Letisko Madeira, Portugalsko
Tretie miesto ovládlo letisko v Madeire – štvrtom najnavštevovanejšom regióne Portugalska. Letisko s názvom Aeroporto Internacional da Madeira Cristiano Ronaldo si každoročne užíva enormné množstvá turistov. Len niektorí si však uvedomujú, že sa pekne zahrávajú so svojím životom. Piloti operujúci na tejto ploche taktiež potrebujú špeciálny výcvik, ktorý ich pripraví na nevyspytateľné zmeny počasia a pristávanie i odlietanie na špeciálne predĺženej dráhe, postavenej na stĺpoch.
Letisko má za sebou už štyri smrteľné havárie, pričom tá posledná sa stala v roku 2003, keď krátko po štarte zahynul britský pilot a deväť španielskych pasažierov.
2. Letisko Toncontín International, Honduras
Toncontín International Airport v honduraskom hlavnom meste Tegucigalpa je považované za jedno z najnebezpečnejších letísk sveta hlavne pre svoje extrémne náročné pristávacie podmienky. Letisko sa nachádza v horskej oblasti, len pár kilometrov od centra mesta, pričom piloti musia pri pristávaní vykonať ostrý obrat medzi kopcami a rýchlo znížiť výšku tesne pred krátkou dráhou. To všetko v prostredí, kde vietor a počasie môžu zmeniť situáciu v priebehu sekúnd.
Pristávacia dráha je navyše extrémne krátka a končí tesne pri svahu alebo budovách. Letisko si za svoju históriu vyžiadalo viacero obetí. Napriek dávnejšej modernizácii letiska si táto dráha ponecháva titul výzvy tých najskúsenejších pilotov.
1. Letisko Lukla (Tenzing-Hillary Airport), Nepál
Všetky najnebezpečnejšie letiská sveta však do vačku hravo strká letisko Lukla v Nepále, ktoré je známe ako brána k Mount Everestu. Dráha sa nakláňa pod uhlom 12 stupňov, aby pomohla lietadlám pri brzdení, no zároveň robí vzlety i pristátia mimoriadne riskantnými. Letisko nemá radar ani osvetlenie, preto sú lety možné len za denného svetla a priaznivého počasia.
Náhle hmly, extrémna nadmorská výška, silný vietor a časté zmeny viditeľnosti môžu zmeniť podmienky doslova v priebehu minút. Pilot musí byť špeciálne trénovaný, pretože pri chybe nie je žiadny priestor na opravu – na jednom konci je hora, na druhom hlboká priepasť. Letisko Lukla je známe množstvom leteckých nehôd a jeho využívanie si vyžaduje extrémnu presnosť, skúsenosť a odvahu.