Čoraz viac Slovákov kupuje benzínové autá, kvôli tejto veci nafťáky strácajú popularitu

Oplatí sa ešte kupovať auto s dieselom pod kapotou?


Možno si ešte pamätáš na časy, keď všetci ospevovali autá s naftovými motormi a každý druhý Slovák túžil po legendárnom 1.9 TDI. Doba sa však mení a štatistiky ukazujú, že dopyt po naftových motoroch pomaly, ale isto upadá. Ale prečo je to tak? Sú naftové motory naozaj horšie ako benzínové alebo hybridné? 

Pozreli sme sa na hlavné výhody a nevýhody naftových áut, aby sme prišli na to, v čom sú lepšie a v čom zas horšie ako benzínové. A máme pre teba pár faktov, ktoré ťa možno prekvapia. 

Spotreba: Hlavný dôvod, prečo chcieť naftu? 

V minulosti boli dieselové motory veľmi obľúbené hlavne vďaka nízkej spotrebe a lacnej nafte. Dnes je už ale situácia trochu iná. Určite si pamätáš na časy, keď začala vojna na Ukrajine a cena nafty zrazu prekonala ceny benzínu. Aktuálne sa už síce situácia trochu stabilizovala a nafta je opäť o niečo lacnejšia ako benzín, ale rozdiel už nie je taký veľký ako v minulosti.

To, že naftové motory sú veľmi úsporné, platí aj dnes. Dokonca aj so 6-valcovým trojlitrom dokážeš jazdiť so spotrebami hlboko pod 7 litrov na 100 km, keď sa trochu posnažíš. Nehovoriac o dvojlitrových štvorvalcoch, ktoré jazdia aj za menej ako 4 l/100 km. To je všetko skvelé. No tak trochu sa zmenila situácia s benzínovými motormi.

Shutterstock

Už nežerú aj trávu popri ceste! 

Benzínové motory pred 10 či 15 rokmi neboli veľmi efektívne. Veľa z nich bolo bez turba a vývojári pri ich navrhovaní nebrali extra veľký ohľad na spotrebu. Priemerné spotreby sa tak hýbali na úrovni 8 – 9 l/100 km, keď si sa trochu ponaháňal, na palubnom počítači ti pokojne svietili aj čísla okolo 15. A to sa bavíme o úplne obyčajných štvorvalcoch v bežných autách. Spotreby tak boli v podstate dvojnásobné ako pri nafťakoch, takže každá cesta ťa stála 2x viac. Nečudo, že toľko ľudí si radšej vybralo naftový motor. 

Za posledné roky však benzínové motory prešli veľkým vývojom a po stránke efektivity sú niekde úplne inde ako pred 10 rokmi. Väčšinou sú doplnené o hybridný alebo mild-hybridný systém, ktorý dokáže veľmi znížiť spotreby. Mnohí výrobcovia prešli na priame vstrekovanie paliva, svoje benzínové motory vybavili turbom a inými technológiami, ktoré znižujú spotrebu. A výsledok? Moderný benziňák má len o málo vyššiu spotrebu ako naftový motor. Dokonca, v niektorých prípadoch ju má identickú alebo lepšiu, ak ide o hybrid. 

Lepšia kultúra chodu 

Povedali sme si, že moderný benzínový motor je po stránke úspornosti skoro porovnateľný s naftovým. A ani cena nafty nie je oveľa nižšia ako cena benzínu. A tak sa teraz naskytá otázka, prečo chcieť naftový motor. Po stránke prejavu a hlučnosti totiž ťahá za kratší koniec. Benzínové motory sú tiché, pri prevádzke neprodukujú také vibrácie ako naftové, lepšie reagujú na stlačenie plynu a majú celkovo príjemnejší prejav. 

Nehovoriac o tom, že im nerobia problém studené štarty a aj pri -20 °C zvyčajne naskočia bez najmenšieho zaváhania. To sa o naftových motoroch vždy povedať nedá. 

Nižšie náklady na servis

Práve toto je bod, ktorý je pre mnohých Slovákov rozhodujúci. Okej, na modernom naftovom motore zaplatíš za 100 km jazdy o niečo menej ako na benzínovom. Avšak, táto úspora sa ti jedného dňa pravdepodobne vráti aj s úrokmi. 

Totižto, naftové motory majú viac drahých súčiastok, ktoré sa môžu pokaziť. DPF filter, ktorý sa rýchlo upcháva pri častých krátkych jazdách po meste. Zanášajúci sa EGR ventil. Drahý dvojhmotový zotrvačník na tlmenie vibrácií naftového motora. A v neposlednom rade, systém na vstrekovanie močoviny AdBlue, ktorý sa na niektorých autách zvykne pokaziť ešte pred najazdením 200 000 km. A opravy sa hýbu v tisíckach eur. Pri benzínovom motore neriešiš DPF filter, neriešiš dvojhmotový zotrvačník ani vstrekovanie močoviny. Nebudeš meniť žhaviče, a ak ti jedného dňa náhodou odíde vstrekovač paliva, bude o poznanie lacnejší ako na naftovom aute. 

Shutterstock

Tak oplatí sa ešte naftové auto? 

Naftový motor stále môže dávať zmysel, hlavne keď jazdíš väčšinu času po diaľniciach, ročne spravíš desiatky tisíc kilometrov a kupuješ nové alebo mladšie jazdené auto. Vtedy ti dokáže niečo ušetriť v porovnaní s benziňákom. V ostatných prípadoch pre teba ale bude pravdepodobne výhodnejší benzínový motor. 

Ľudia sa podelili o svoje cestovateľské prešľapy, ktoré im skomplikovali dovolenku

Odporúčame prečítať:

„Pomýlil som si čas príletu s časom odletu.“ Cestovateľské prešľapy, ktoré ľuďom pokazili dovolenku


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné