Politike na sociálnych sieťach odzvonilo. Aspoň z časti. Netreba si však myslieť, že sa vyhneš vášnivým diskusiám v komentároch pod príspevkami, ktoré o politike obvykle vôbec nie sú. Web Interez informuje, že Americká spoločnosť Meta ešte včera oznámila, že kvôli prísnym pravidlám Európskej únie týkajúcich sa transparentnosti od októbra zakáže politické reklamy na všetkých svojich platformách.
„Je to ťažké rozhodnutie, ktoré sme prijali v nadväznosti na blížiace sa nariadenie o transparentnosti a cielení politickej reklamy (TTPA), ktoré prináša značné prevádzkové a právne neistoty,“ uviedla Meta. Spoločnosť vedie platformy ako Instagram, Facebook, Threads a Whatsapp. Ide o asi tie najbežnejšie používané platformy a aplikácie vôbec.
Zákaz bude platiť pre všetky reklamy týkajúce sa politiky, volieb alebo aktuálnych sociálnych problémov. Týmto činom sa spoločnosť pridá k materskej firme Googlu – Alphabet. Tá sa podobnou cesto vybrala ešte minulý rok.
Meta a jej súboj proti dezinformáciám
Takzvané TTPA sa zameriava na boj proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu do volieb v štátoch EÚ. Nová legislatíva žiada od technologických firiem, aby bola politická reklama zreteľne označovaná a bolo jednoduché zistiť, kto si ju objednal, v akom rozsahu a na ktoré voľby je zameraná.
Legislatíva sa aktivovala už v apríli roka 2024. Všetky jej funkcie sa však začali naplno uplatňovať až 10. októbra tohto roka. Za porušenie nových pravidiel hrozí firmám mastná pokuta – až šesť percent ich ročného obratu. Meta tvrdí, že nové podmienky sa dajú splniť veľmi ťažko. Nové pravidlá podľa nej v konečnom dôsledku poškodia samotných Európanov. Zákaz politických reklám sa má týkať len Európy.
„Veríme, že personalizované reklamy sú kľúčové pre širokú škálu inzerentov vrátane tých, ktorí sa zapájajú do kampaní na informovanie voličov o dôležitých spoločenských otázkach, ktoré formujú verejnú diskusiu,“ vyhlásila spoločnosť.
„Nariadenia, akými je aj TTPA, výrazne podkopávajú našu schopnosť ponúkať takéto služby, čo má vplyv nielen na dosah reklamy inzerentov, ale aj na schopnosť voličov získať prístup ku komplexným informáciám,“ uzavrela Meta.
