Nezdá sa ti niekedy, že je tých áut na cestách až príliš veľa? Nuž, ako informuje web Startstop, Španielsko si už povedalo, že áno. Práve táto krajina sa pripravuje na zásadnú reformu v oblasti osobnej dopravy, ktorej cieľom je radikálne znížiť počet vozidiel na cestách. Krajina čelí preťaženej dopravnej infraštruktúre, ktorá nebola dimenzovaná na dnešný počet obyvateľov a vozidiel. Reforma má priniesť odľahčenie ciest a zároveň pomôcť v boji proti znečisteniu.
Podľa Pereho Navarra, šéfa Generálneho riaditeľstva pre dopravu (DGT), je prioritou zvýšenie obsadenosti áut. „Ak by v každom vozidle sedeli aspoň dvaja ľudia, znížili by sme počet áut, emisií aj spotrebu paliva na polovicu,“ uviedol pre portál Autopista. Varoval, že bez prijatia zmien hrozí dopravný kolaps. Španielsko má 50 miliónov obyvateľov, no dopravnú infraštruktúru stále dimenzovanú len pre 40 miliónov.
Jeden vodič, veľa priestoru a emisií
Podľa štúdií DGT až 85 % vozidiel v rannej špičke jazdí s jediným pasažierom – vodičom. Navrhované opatrenia preto počítajú s odmeňovaním áut s viacerými osobami a naopak s penalizáciou vodičov, ktorí jazdia sami. Vláda však zároveň čelí kritike motoristických združení. Tie varujú pred diskrimináciou napríklad v prípade osamelých rodičov alebo ľudí bez možnosti spolujazdy.
Reforma sa zameria aj na prehodnotenie výhod pre vozidlá s nízkymi emisiami. Už po letnej sezóne vznikne na diaľnici A-2 pri Madride nový pruh výhradne pre autobusy – bez ohľadu na ich emisnú triedu. Podľa Navarra je rozhodujúca obsadenosť, nie technické parametre: „Zistili sme, že plné vozidlo má v konečnom dôsledku nižší environmentálny dopad ako prázdne auto s ekologickým motorom.“
Vláda plánuje dať miestnym samosprávam možnosť zavádzať vlastné pravidlá v nízkoemisných zónach – tentoraz podľa počtu osôb vo vozidle. Výsledkom bude nová dopravná značka, ktorá bude označovať špeciálne jazdné pruhy vyhradené pre vozidlá s minimálne dvoma pasažiermi.
Toto opatrenie má nielen znížiť emisie, ale aj zefektívniť pohyb v mestách a zvýšiť využitie existujúcej kapacity vozidiel. Mnohé veľké mestá čelia každodenným zápcham, ktoré spôsobuje vysoký počet individuálnych jázd. Reforma má viesť k zmene správania vodičov – tí budú motivovaní hľadať spolujazdcov a využívať auto zodpovednejšie.
Inšpirácia z Ameriky
Inšpiráciou pre túto politiku sú aj riešenia zo Spojených štátov, kde existujú tzv. „carpool lanes“ – pruhy určené len pre vozidlá s viacerými pasažiermi. V Španielsku bude ich obdobou systém značiek a prístupových práv, ktoré môžu zásadne ovplyvniť to, kto sa do centra mesta či na diaľnicu vôbec dostane.
Ak sa tento ambiciózny plán v praxi osvedčí, je pravdepodobné, že ho budú nasledovať aj ďalšie európske krajiny. Odborníci upozorňujú, že kombinácia klimatických cieľov, dopravných problémov a rastu populácie si vyžiada odvážne opatrenia – a práve Španielsko sa môže stať lídrom tejto dopravnej transformácie.
