Každý, kto už cestoval lietadlom, tak počul prosbu posádky, aby si si na telefóne zapol letový režim. No čo sa naozaj stane, ak túto výzvu ignoruješ? Zatiaľ čo väčšina ľudí si myslí, že ide len o formalitu alebo zvyšok starých pravidiel, pilot s prezývkou @Perchpoint priniesol do tejto debaty nový pohľad. Ako píše web Indy100, jeho video sa stalo virálnym a zaujalo nielen pravidelných cestujúcich, ale aj skeptikov.
Pilot svojich divákov hneď na začiatku uistil, že lietadlo sa pre nesplnenie pokynu nezrúti z oblohy a ani sa nepoškodia palubné systémy. Napriek tomu varoval, že zapnuté telefóny môžu spôsobovať istý druh rušenia, ktorý je pre posádku nepríjemný – najmä počas komunikácie. Môže ich to však vyrušiť aj pri niečom štipľavejšom, no to je téma na iný článok.
Ako vysvetlil, ak sa niekoľko ľudí rozhodne počas letu telefonovať alebo prijímať hovory, ich zariadenia sa snažia spojiť s pozemnými rádiovými vežami. To vytvára rádiofrekvenčné rušenie, ktoré pilot prirovnal k otravne bzučiacemu komárovi v slúchadlách.
Nezapnutý letový režim ako otravný bzukot
Aj keď to nie je život ohrozujúce, môže to byť veľmi rušivé – najmä v momente, keď piloti dostávajú dôležité pokyny od riadenia letovej prevádzky. „Znie to ako osa alebo nejaký hmyz, ktorý vám lieta okolo hlavy,“ uviedol pilot a dodal, že počas náročných situácií to vie výrazne sťažiť koncentráciu.
Diskusia pod videom sa okamžite rozprúdila. Mnohí užívatelia sa postavili na stranu pilota. „Som hrdý na to, že rešpektujem prácu pilotov – veď oni ovládajú niekoľkotonový kovový kolos vo vzduchu, v ktorom práve sedím. Takže, áno, zapínam režim lietadlo,“ napísal jeden z komentujúcich.
Ďalší podotkol: „Teraz si predstavte, že by sa to stalo počas núdzovej situácie. Stačí si ten režim zapnúť, nič to nestojí.“ Iný zvedavý divák sa spýtal, či piloti dokážu počuť, čo sa cez telefóny hovorí. Odpoveď bola jasná: „Nie, nepočujeme hovory. Počujeme len to rušenie spôsobené signálom.“
Hoci to teda nie je koniec sveta, keď si niekto zabudne zapnúť režim lietadlo, ide o gesto rešpektu a ohľaduplnosti. A ak tým môžeme aspoň trochu pomôcť pilotom pri ich práci, prečo to neurobiť?
