Nech už hľadáme reštauráciu, zážitok alebo hotel, čoraz častejšie siahneme po odporúčaniach z TikToku či Instagramu alebo hocijakej inej sociálnej sieti. Najmä vtedy, keď plánujeme zaslúženú dovolenku v zahraničí. Sociálne siete sa stali kompasom moderného cestovateľa, no ich vplyv má aj tienisté stránky. Web Indy100 informoval o virálnom videu, ktoré jasne hovorí o dopade tohto faktu.
Na videu sa nachádza čarovná zátoka Caló des Moro, ktorou sa Malorka pýši vo svete. Tento skrytý klenot so smaragdovo modrou vodou, zlatistým pieskom a strmými útesmi obrastenými zeleňou bol kedysi tichým útočiskom pre pár dobrodruhov. Dnes sa však mení na príklad, ako virálnosť na internete môže zničiť to, čo kedysi bolo výnimočné.
V dôsledku viac než 1 300 videí na TikToku a viac ako 10 miliónov zhliadnutí sa Caló des Moro premenilo na neovládateľnú turistickú atrakciu. Z pôvodne odľahlého miesta je dnes lokalita, kde denne prichádza až 4 000 ľudí a 1 200 áut, ako vlani uviedla starostka Maria Pons.
Nápor turistov si vyžiadal svoju daň – preplnené pláže, rady na zostup k moru a najmä všadeprítomný odpad. Plastové fľaše, tašky a obaly ležia na zemi, kde kedysi vládol pokoj a čistota. Internet plní smutný kontrast medzi idylickými zábermi z Instagramu a realitou, ktorú ukazujú nové TikTok videá.
Malorka pod vplyvom sociálnych sietí
Situácia zašla tak ďaleko, že miestne úrady stiahli zo svojich stránok všetky materiály propagujúce túto pláž ako odporúčané miesto na návštevu. Miestni obyvatelia reagovali protestmi – vlani sa do akcie zapojilo až 300 aktivistov, ktorí žiadajú reguláciu turizmu a rešpekt k prírode.
Pod videom zobrazujúcim spustošenú zátoku sa objavujú desiatky rozhorčených komentárov. „A potom sa ľudia čudujú, prečo domáci protestujú proti nadmernému turizmu,“ píše jeden z používateľov. Ďalší dodáva: „Nenávidím, čo robíme. Bol som tu pred siedmimi rokmi, keď to ešte nebolo na sociálnych sieťach – bolo to nedotknuté. Je hanba, čo sa z toho stalo.“
Tretí komentujúci pripomína, že vinu nenesú domáci: „Sú to turisti, čo robia toto Malorke. Je to krásny ostrov s úžasnými ľuďmi. Oni si svoju zem nevypatlávajú takto.“
Prípad Caló des Moro je varovaním, že ani ten najkrajší kúsok prírody nie je imúnny voči digitálnemu šumu. A že možno nastal čas prehodnotiť, ako a prečo cestujeme – skôr než ďalšie raje zmiznú pod nánosom plastu a selfie tyčiek. Aj tu bude musieť nastať boj s turizmom, ako v mnohých iných turistických destináciách.
@24sherry24 Its actually pretty sad … #mallorca #calodelmoro #mallorcabeach #socialmediavsreallife ♬ september on crack ft. a recorder (Earth, Wind & Fire – September) – frickin weeb