Na EMEFKA ti stále prinášame rebríčky a výbery tých najlepších i najhorších filmov nielen zo zahraničia, ale aj zo Slovenska. Tentokrát sme sa však vybrali do vôd umelej inteligencie, pokľakli sme pred ňou a s ostychom sa opýtali na to, ktoré filmy po roku 2000 považuje v slovenskej kinematografii za tie najlepšie a najhoršie.
Jej výber pravdepodobne mnohých prekvapí, no fanúšikovia zbehlí v slovenskej kinematografii asi vedia, čo môžu očakávať. V krátkom zozname sa medzi tými najhoršími objavili až kultovo zlé snímky, ktoré si získali kopu kritiky. Práve tá kritika z nich spravila neslávne legendárne filmy, o ktorých sme sa na EMEFKA bavili už niekoľkokrát. Poďme teda na to.
Najlepší slovenský film po roku 2000?
Umelá inteligencia skladala zoznam filmov na základe zverejnených rebríčkov a počtu vyhratých národných ocenení. Medzi filmami nájdeme komediálne snímky, ale aj tvrdé drámy, ktorými sa Slovensko vyznačuje. Treba však poznamenať, že niektoré z nich skutočne stoja za to.
Invalid – 2023, Jonáš Karásek
Film Invalid režiséra Jonáša Karáska sa stal jedným z najväčších domácich hitov posledných rokov, a to nielen komerčne, ale aj kriticky. Táto čierna komédia, odohrávajúca sa na pozadí spoločenských a politických absurdít, vyniká drsným humorom, energickým tempom a autentickými hereckými výkonmi, ktoré balansujú medzi satirou a realitou.
Diváci aj kritici oceňovali najmä odvážny scenár, schopnosť vysmievať sa slovenským stereotypom bez samoúčelnej vulgarity a zároveň priniesť silný príbeh o priateľstve, zrade a prežití. Film ovládol ceny Slnko v sieti so siedmimi víťazstvami vrátane Najlepšieho filmu, čím potvrdil, že domáca kinematografia vie byť rovnako zábavná, provokatívna aj umelecky hodnotná.
Eva Nová – 2015, Marko Škop
Snímka Eva Nová v réžii Marka Škopa je intímna, hlboko ľudská dráma o starnúcej herečke, ktorá sa po rokoch závislosti a pádov snaží napraviť vzťah so svojím odcudzeným synom. Film si získal obrovský rešpekt vďaka citlivému rozprávaniu, realistickému zobrazeniu medziľudských vzťahov a brilantnému hereckému výkonu Emílie Vášáryovej, ktorý kritici označili za jeden z vrcholov jej kariéry.
Publikum i odborná verejnosť ocenili, že snímka neponúka jednoduché odpovede, ale ponára sa do zložitých emócií, viny a nádeje. Úspech na medzinárodnej scéne – vrátane prestížnej ceny FIPRESCI na festivale v Toronte – potvrdil, že ide o film, ktorý dokáže osloviť diváka bez ohľadu na hranice.
Dom – 2011, Zuzana Liová
Film Dom režisérky Zuzany Liovej je komorná dráma o mladom dievčati, ktoré si má postaviť dom na dvore rodičovského domu. Dej sa stáva metaforou generačného konfliktu, nevyjadrených citov a obmedzení, ktoré si rodiny často ani neuvedomujú.
Film zaujme minimalistickým, no presným dialógom, autentickým prostredím a tichou, ale intenzívnou atmosférou. Práve v nej sa napätie buduje skôr gestami než slovami. Kritici vyzdvihli schopnosť Liovej zachytiť realitu slovenského vidieka bez prikrášľovania a vytvoriť univerzálny príbeh, ktorý je rovnako o slobode aj o zodpovednosti. Snímka získala viacero ocenení doma i v zahraničí vrátane Slnka v sieti za najlepší film a scenár.
Pokračovanie článku a tie najhoršie slovenské filmy podľa AI nájdeš na ďalšej strane