Možno to poznáš aj ty. Otvoríš dvere svojho auta a namiesto toho, aby ťa privítala príjemná svieža aróma, ťa akurát tak ovalí nepríjemný zatuchnutý zápach, prípadne nevábna vôňa chemikálií či dokonca dymu. Mnohí vodiči sa snažia tieto arómy riešiť voňavými stromčekmi na vnútorné spätné zrkadlo, sprejmi či rôznymi aromatickými olejčekmi. A hoci tie krátkodobo prinesú úľavu od smradu, z dlhodobého hľadiska ti veľmi nepomôžu.
Zápach v aute nie je dobré len zakrývať. Mal by si v prvom rade vyriešiť jeho príčinu. Tá totižto môže byť závažnejšia, ako by sa mohlo zdať. A pokiaľ ju nevyriešiš včas, môžeš si zarobiť na drahý problém.
Zatuchnutý vlhký zápach
S týmto druhom zápachu sa môžeš v autách stretnúť najčastejšie. Väčšinou má dve príčiny, ktorým by si mal venovať pozornosť.
Zatekanie do auta
Je celkom bežné, že do auta po niekoľkých rokoch od výroby začne zatekať voda. Tento problém môže byť spôsobený výrobnou chybou, nesprávnou montážou nejakého dielu pri servise, zle osadeným čelným sklom, ale niekedy aj obyčajným upchatím odvodňovacích kanálikov.

Preto keď cítiš v aute zatuchnutý vlhký zápach s miernym nádychom plesne, choď s autom do umyvárky alebo ho nechaj stáť vonku počas lejaku, a hneď potom poriadne preskúmaj celý interiér. Prejdi rukou po všetkých kobercoch v okolí sedadiel, stĺpikov karosérie a v kufri. Tiež si pozri oblasť stropnice pri čelnom skle. Ak niekde pocítiš vlhkosť, už ti len ostáva zistiť, kadiaľ voda zateká do interiéru, a nechať si túto chybu opraviť.
Pleseň v klimatizácii
Druhým najčastejším dôvodom zatuchnutého zápachu býva plesnivý výparník klimatizácie. Pocítiš ho vždy, keď naštartuješ auto a zapne sa ventilácia. Najlepšie riešenie je nechať si celý klimatizačný okruh vydezinfikovať ozónom. Ak to nepomôže, znamená to, že na výparníku je pravdepodobne väčší nános plesní. V tomto prípade si budeš musieť nechať výparník vyčistiť mechanicky.
Výrazný spálený smrad
Keď po nasadnutí do auta cítiť zápach, ako keby niečo horelo, s najväčšou pravdepodobnosťou niekde dochádza ku skratu v elektroinštalácii. Tento problém môže byť veľmi nebezpečný, keďže neraz býva príčinou požiaru auta. Preto ho radšej nepodceňuj a začni ho riešiť skôr, ako vyústi do väčších nepríjemností.
Okrem spáleného zápachu je typickým znakom skratu v kabeláži obmedzená funkčnosť niektorých elektronických zariadení. Napríklad ti nepôjde sťahovanie okien či vyhrievanie sedadiel.
Aróma chemikálií
V aute môžeš niekedy zacítiť zápach chemikálií, obzvlášť oleja, benzínu alebo nafty. Ten obvykle tiež značí väčší a drahší problém, ktorý by si mal začať riešiť čo najskôr.
Úniky benzínu alebo nafty
Mnohé staršie autá trápia úniky benzínu alebo nafty cez vstrekovače na motore. Tento problém veľmi rýchlo pocítiš v interiéri na výraznom zápachu, ktorý je typický pre palivá. Najčastejšie ide o netesné vstrekovače. Keď otvoríš kapotu, zápach zacítiš ešte výraznejšie a pravdepodobne aj uvidíš stopy paliva v okolí vstrekovačov.

Motorový olej
Zápach motorového oleja môžeš cítiť v interiéri vtedy, keď vo väčších množstvách uniká a steká po stenách motora. Aj v tomto prípade platí, že zbytočne nečakaj a nechaj si svoje auto skontrolovať v servise. Úniky oleja totiž môžu vyústiť do zadretia motora a poriadne drahej opravy.
Zápach spojky
Keď si niekedy išiel autom dlhšie do strmšieho stúpania, možno si v interiéri zacítil akýsi zvláštny gumovo-kovový zápach. Ten pochádza od spojky a je úplne normálny, keď sa rozbiehaš do strmého kopca alebo ideš dlhšie do veľkého stúpania. Pokiaľ ho ale cítiš často aj pri bežnej jazde po rovine alebo len v malom stúpaní, môže to byť znakom toho, že tvoja spojka je už na pokraji životnosti a prešmykuje. Budeš si ju tak musieť dať vymeniť. Typickým znakom opotrebovanej spojky je tiež to, že zaberá príliš vysoko, až v posledných úrovniach chodu pedálu.