Výmena motorového oleja predstavuje zásadný aspekt údržby vozidiel, ktorí mnohí vodiči zanedbávajú. Vo viacerých prípadoch ich k tomu vedú dlhodobé mýty. Jedným z najhorších zlozvykov je práve odkladanie výmeny oleja, čo môže viesť k rozsiahlym a drahým poruchám motora.
Predpoklad, že pravidelný servis auta nie je potrebný, je chybný, a práve tento nezodpovedný prístup môže mať fatálne následky. Téme sa venoval portál Autotrendy.
Ako často meniť olej?
Výrobcovia áut často stanovujú intervaly výmeny oleja na 30 000 kilometrov alebo dva roky, no odborníci varujú, že tieto odporúčania môžu byť klamlivé. Optimálnym riešením je výmena oleja každých 15 000 kilometrov.
Pri vysokom zaťažení motora, napríklad pri častej mestskej jazde, je však vhodné tento interval skrátiť na 7 000 až 8 000 kilometrov. Dôležité je aj to, že počas každej výmeny oleja treba meniť aj olejový filter.
Rizikové faktory vedúce k rýchlejšiemu opotrebovaniu oleja
Existujú rôzne faktory, ktoré môžu zvyšovať degradáciu oleja a viesť vodičov k častejším servisným kontrolám. Medzi ne patrí:
- Krátke jazdy, pri ktorých sa olej nedostatočne zohreje, aby odparil vodu.
- Mestská premávka s častými zmenami zaťaženia motora.
- Extrémne teploty, či už príliš horúce alebo veľmi studené podmienky.
- Nesprávne otáčky motora, či už príliš nízke alebo príliš vysoké.
Mýtus o prechode na lacnejšie oleje pri starých autách je ďalším nebezpečným presvedčením. Pre staršie autá sa často odporúčajú lacnejšie polosyntetické alebo minerálne oleje, no aj pre tieto vozidlá je lepšie používať kvalitné syntetické oleje.

Dôsledky ignorovania pravidelnej výmeny oleja
Ak sa olej časom nerozohreje a neodparí nečistoty, stráca svoju efektívnosť. Tmavnutie a zhusťovanie oleja signalizuje, že je čas na jeho výmenu. Zanedbanie tohto aspektu môže skončiť vážnym poškodením motora, vrátane poškodenia panvových ložísk, kľukových hriadeľov či turbodúchadla. Tieto poruchy môžu viesť k nákladným opravám presahujúcim tisíce eur.
Preplach motora je riešením, ktoré môže predĺžiť životnosť tvojho vozidla, najmä pokiaľ ide o dieselové motory a vozidlá často jazdiace v mestských podmienkach. Tento proces pomáha odstrániť usadeniny a kaly, čím zlepšuje chod nového oleja.