Chceš, aby tvoje auto vydržalo dlho slúžiť bez toho, aby si musel liať stovky eur do jeho servisu? Potom by si sa oň mal správne starať. Starostlivosť však nespočíva len v tom, že s ním budeš chodiť pravidelne do servisu a raz za čas ho umyješ. Veľmi dôležitú úlohu zohráva tiež jazdný štýl. A práve v ňom sa ukrýva kameň úrazu mnohých vodičov.
Každý z nás má nejaké zlozvyky. No tie šoférske ťa môžu vyjsť poriadne draho. Pozor si dávaj hlavne na tieto 4, ktorými trpí veľké percento slovenských vodičov. Na prvý pohľad sú to možno drobnosti, no z dlhodobého hľadiska vedia spôsobiť úplne zbytočné problémy.
1. Jazdenie v príliš nízkych otáčkach
Jednoduchá matematika hovorí – čím nižšie otáčky motora, tým nižšia spotreba. Aj preto sa môžeš stretnúť s vodičmi, ktorí už pomaly pri 40-tke radia 5. prevodový stupeň. Motor vibruje, celé auto sa citeľne trápi, ale šofér je vysmiaty, keďže si myslí, že práve jazdí so spotrebou 2,8 l/100 km. Realita je však, bohužiaľ, úplne iná.
Ak je motor podtočený, duní a vibruje, dochádza k nadmernému opotrebúvaniu mnohých dielov – gumových uložení, komponentov prevodovky, spojky či zotrvačníka. Tieto súčiastky nie sú zrovna lacné a kvôli dlhodobému jazdeniu v príliš nízkych otáčkach sa opotrebujú oveľa skôr.
Takže v konečnom dôsledku nič neušetríš, akurát si tak spôsobíš zbytočné problémy naviac. Ak chceš pre svoje auto to najlepšie, jazdi v optimálnych otáčkach, keď motor nadmerne nevibruje. Vtedy dosiahneš najlepšiu možnú spotrebu a nebude dochádzať k poškodzovaniu dielov.

2. Státie na spojke
Najmä začínajúci vodiči sa snažia minimalizovať množstvo úkonov, ktoré musia robiť pri šoférovaní. Keď zastanú na semafore, namiesto toho, aby zaradili neutrál a pustili spojkový pedál, radšej si rovno zaradia jednotku a stoja na stlačenej spojke. Tento zlozvyk má len jednu výhodu – pekne si posilníš lýtko na ľavej nohe. Ale pre tvoje auto je škodlivý.
Spojkové ložisko, ktorým pohybuješ pri stláčaní spojky, je navrhnuté len na krátkodobé namáhanie. Výrobcovia ho nenavrhujú tak, aby odolávalo stlačeniu na niekoľko desiatok sekúnd alebo minút v kuse. Keď pravidelne stojíš na spojke, rýchlejšie sa opotrebuje, začne rachotať a budeš ju musieť skôr meniť, čo nie je úplne lacná záležitosť.
3. Radenie spiatočky pri pohybujúcom sa aute
Určite to poznáš aj ty. Ponáhľaš sa, rýchlo potrebuješ zacúvať na parkovacie miesto, a tak nedočkavo radíš spiatočku, keď sa auto ešte mierne hýbe vpred. Z prevodovky sa ozve tradičné zarapkanie zubov, ty ho veselo odignoruješ a pokračuješ v jazde. To je však chyba.
Ak pravidelne radíš spiatočku pri pohybe auta vpred alebo, naopak, jednotku pri cúvajúcom aute, dochádza k nadmernému opotrebúvaniu dielov prevodovky a spojky. Zbytočne tak zvyšuješ riziko predčasných drahých porúch. Jednoduché pravidlo znie – keď radíš spiatočku alebo jednotku, vždy najprv úplne zastav.

4. Vytáčanie studeného motora do vysokých otáčok
Ďalšia častá chyba, ktorá ti môže spôsobiť zbytočné problémy. Keď ráno prídeš k autu, naštartuješ a hneď mu naložíš „plný kotol“, lebo veď sa ponáhľaš do práce alebo do školy, na prvý pohľad sa nič nestane. O pár mesiacov alebo rokov ti to však tvoje auto veľmi ľahko spočíta.
Keď je totiž motorový olej studený, nedokáže tak dobre mazať všetky diely. Ak začneš motor vytáčať do vysokých otáčok, súčiastky sú extrémne namáhané, no nie sú dostatočne mazané, lebo motor nemá správnu prevádzkovú teplotu. A tak sa oveľa rýchlejšie opotrebúvajú.
Časom sa tak skôr začnú objavovať rôzne nepríjemné problémy, ktorých opravy stoja stovky, neraz tisícky eur. Zbaviť sa tohto zlozvyku pritom nie je vôbec náročné – stačí, že prvých pár minút budeš svoje auto šetriť a nebudeš motor vytáčať do vysokých otáčok.