Vzťahy sa menia spolu s technológiami a hodnotami spoločnosti. Generácia Z, teda ľudia narodení približne medzi rokmi 1997 a 2012, prináša do randenia nový prístup. Pre nich už neplatia rovnaké pravidlá, aké mali ich rodičia alebo starší. Spoločnosť sa vyvíja – randenie sa vyvíja.
Generácia Z posúva hranice randenia a mení to, čo kedysi platilo za normu. Tradičné taktiky ako nekonečné písanie, hranie sa na nedostupných či stereotypné roly už u mladých nemajú miesto. Namiesto toho hľadajú rýchlosť, úprimnosť a vzťahy bez zbytočných pravidiel.
Tradičné zoznamovanie mizne
Kým kedysi bolo bežné, že sa ľudia spoznali cez kamarátov alebo priamo na spoločenských akciách, dnes väčšina prvých kontaktov prebieha online. Zoznamovacie aplikácie ako Tinder či Bumble nie sú len doplnok – pre mnohých sú hlavnou cestou, ako nájsť partnera. Generácia Z sa tak učí hodnotiť ľudí podľa krátkeho profilu či fotky, čo mení celý proces spoznávania.
Žiadne nekonečné písanie
Pre mladých už nefunguje model dlhého chatovania pred prvým stretnutím. Ak nie je chémia, ide sa ďalej. Generácia Z dáva prednosť rýchlemu stretnutiu na káve, takto si vedia rýchlo overiť, či má zmysel pokračovať.
Menej hier, viac úprimnosti
Staršie generácie poznali taktiku „urob sa nedostupným, nech ťa viac chce“. Pre Gen Z to pôsobí neautenticky. Oveľa viac si cenia otvorenosť a priamosť. Ak niekto nechce vzťah, povie to hneď. Ak chce len niečo nezáväzné, tiež to otvorene prizná.

Vzťahy nie sú podmienkou
Generácia Z sa necíti tlačená do tradičných vzorcov – ako svadba či rodina v mladom veku. Pre mnohých sú priorita cestovanie, kariéra alebo osobný rozvoj. Partnerstvo je vítané, no nie je vnímané ako jediná cesta ku šťastiu.
Randenie je o rovnováhe
Mladí nechcú hrať roly podľa stereotypov. Ženy už neočakávajú, že muž zaplatí všetko. Muži zas nevnímajú ako slabosť, ak prejavia city. Generácia Z si stavia pravidlá podľa seba a tradičné delenie rolí odmieta.
Digitálna stopa je dôležitá
Pre Generáciu Z je úplne prirodzené preveriť si partnera na sociálnych sieťach ešte pred prvým rande. To, čo niekto zdieľa na Instagrame alebo TikToku, môže byť kľúčové pre vytvorenie dojmu. Nejde len o vzhľad, ale aj o hodnoty, humor či spôsob komunikácie. Mnohí mladí tvrdia, že ak im niekto „nesedí online“, nemá zmysel skúšať to offline.

Čo to znamená pre budúcnosť
Randenie sa stáva rýchlejším, úprimnejším a menej zviazaným pravidlami. Generácia Z ukazuje, že vzťahy nemusia vyzerať tak, ako pred dvadsiatimi rokmi. Nejde o to, čo sa „má“, ale o to, čo naozaj funguje pre konkrétnych ľudí.