Zmeniť hobby na zdroj príjmu nie je jednoduché, no rozhodne to nie je ani nemožné. Ak sa však venuješ niečomu tvorivému, vždy sa nájde zástup špekulantov, ktorí spochybňujú, či vlastne pracuješ. „Veď teba to predsa baví,“ poznamenajú jedni. „Myslel som, že to robíš len pre radosť,“ dodajú druhí. Pravda je, že ich slová nie sú celkom mylné – veď kreativita prináša radosť a napĺňa. No na druhej strane, len z dobrej nálady a pocitu spokojnosti účty rozhodne nezaplatíš.
Ak pôsobíš v kreatívnom odvetví, určite ti bude tento článok pripadať až podozrivo povedomý. Predstavíme ti totiž päť typov „klientov“, teda špekulantov, s ktorými si sa už takmer určite stretol. Každý z nich má svoj špecifický prístup, originálne požiadavky a, samozrejme, presné predstavy o tom, ako má vyzerať spolupráca. Len rozpočet akosi chýba…
1. Ten, z ktorého sa raz stane milionár
Tzv. začínajúci podnikateľ má vždy jasnú víziu, pričom ty si jej kľúčovou súčasťou. On sa vidí ako mozog celého projektu, ty máš byť tá výkonná sila. Na prvý pohľad dokonalá synergia. Problém nastáva vo chvíli, keď sa dostanete k téme odmeny za tvoju prácu. Tam totiž jeho plán akosi stráca logiku.
Myšlienka, že ľudia musia platiť nájom, účty a občas si dokonca dovoliť aj jedlo, mu uniká. V jeho svete sa predpokladá, že funguješ čisto na nadšení, tvorivej energii a možno na pár lajkoch z Instagramu. A práve preto ti bez mihnutia oka navrhne, aby si niekoľko mesiacov pracoval zadarmo – s prísľubom, že keď to celé klapne, neskôr sa budeš doslova topiť v peniazoch. Jasné…

2. Ten, čo sa ponáhľa so všetkým, len nie z vyplácaním faktúr
„ASAP!“ kričí hneď pri zadávaní zákazky a pre istotu trikrát zopakuje, že už včera bolo neskoro. Všetko musí byť hotové okamžite – je to vraj otázka prežitia. Podľa jeho slov máš odhodiť všetky ostatné povinnosti, vypnúť svet okolo seba a sústrediť sa výhradne na jeho projekt. Denne ti volá toľkokrát, že máš pocit, akoby ťa chcel sledovať aj cez satelit.
Keď telefón nedvíhaš, zasypáva ťa správami. Medzi riadkami čítaš, že by si sa nemal čudovať, keby sa znenazdajky zjavil pri tvojom okne. A kedy sa tento uragán urgentnosti konečne utíši? V momente, keď mu zašleš faktúru. Zrazu je po panike, po naliehavosti a ticho, ktoré nastane, by sa dalo krájať.

3. Ten, ktorému ide o cenu, nie o kvalitu
Má presný prehľad o tom, koľko si pýta Feri zo Šale či Ďuro z Rožňavy, a preto je podľa neho tvoja cena úplne mimo realitu. Skutočnosť, že obaja pracujú na kolene a ich výsledok pripomína skôr nepodarený žart než serióznu prácu, prehliada. To predsa nie je podstatné.
Keď zistí, že porovnávaním s „konkurenciou“ na teba nezaberá, vytiahne ťažší kaliber. Emocionálne vydieranie. „A vám neprekáža takto ľudí zdierať? Veď je to pre syna s rakovinou!“

4. Ten, ktorý chce robiť veľký biznis
Tento typ klienta ti nedá vydýchnuť ani na chvíľu. Jedno stretnutie strieda druhé, zakaždým pribudne kopa nových podkladov a všetko nasvedčuje tomu, že pred tebou stojí zákazka, ktorá ťa zamestná na celé mesiace. Aspoň tak to vyzerá. Realita? Tesne predtým, než sa má tento veľkolepý projekt skutočne rozbehnúť, jednoducho cúvne.
Ako cenu útechy ti ponúkne drobný náhradný džob, z ktorého máš šancu zarobiť smiešnych dvadsať eur. Keď si to neskôr prepočítaš, zistíš, že si naňho minul viac na cestovanie a kávu počas nekonečných porád, než si vôbec zarobil.

5. Ten, ktorý raz bude vzááácny (teda influencer)
Tento scenár sa opakuje takmer na dennej báze. Ak nie každý deň, tak určite aspoň každý druhý. Ozve sa ti borec s ambíciou stať sa influencerom a prosí ťa, aby si mu niečo vytvoril zadarmo. Sleduje ho desať ľudí, v lepšom prípade sto. „Hneď ako to budem mať, hodím to na storku a určite ťa označím!“ prisahá s plnou vážnosťou a ešte stále úprimne verí, že z toho vznikne spolupráca storočia.
Ty však vieš svoje. Pre zachovanie dobrého mena svojej značky ho radšej slušne odmietneš. Predsa len, nechceš riskovať, že po jeho propagácií začne tvoj biznis praskať vo švíkoch, a ty nebudeš stíhať. Joj, to by bolo.
