Masový turizmus sa stal v posledných rokoch vážnym problémom pre mnohé destinácie. Okrem preplnenej infraštruktúry, nepohodlia miestnych či nedostupného bývania má devastujúci dopad aj na životné prostredie. Mestá a regióny preto hľadajú spôsoby, ako znížiť jeho negatívne dôsledky. Mnohé destinácie nevedia, čo robiť, avšak web Euronews informoval, že jedno európske mesto prišlo na to, ako sa s narastajúcim turizmom dokonale vysporiadať.
Kým niektoré destinácie museli pristúpiť k drastickým opatreniam – napríklad obmedzovať vstupy na turisticky atraktívne miesta či zavádzať limity návštevníkov – iné už roky stavajú na dlhodobo udržateľných stratégiách.
Jedným z nástrojov, ktoré hodnotia udržateľnosť miest, je Global Destination Sustainability (GDS) Index. Ide o každoročný rebríček, ktorý porovnáva viac než stovku destinácií podľa 70 ukazovateľov. Posudzuje sa pritom manažment destinácie, dodávateľské reťazce, sociálna udržateľnosť a environmentálny výkon. Kritériá zahŕňajú napríklad riadenie počtu návštevníkov, ekologický dopad letísk, bezpečnosť či záväzky v boji proti klimatickej zmene.
Výsledok za posledný rok je jasný – už druhýkrát po sebe sa na vrchole ocitli fínske Helsinki. Podľa generálneho riaditeľa GDS-Movement Guya Bigwooda dokazuje toto mesto, že vie definovať úplne nové štandardy v oblasti regeneratívneho cestovného ruchu. „Helsinki kombinujú odvážnu klimatickú politiku, priekopnícke stratégie udržateľnosti a úplnú transparentnosť,“ vyhlásil.
Helsinki sú s turistami v neustálom dialógu
Kľúčom k úspechu bolo údajne viacero projektov a dlhodobých rozhodnutí. Helsinki napríklad pravidelne merajú uhlíkovú stopu turizmu, zaviedli vlastnú klimatickú cestovnú mapu pre odvetvie cestovného ruchu a poskytujú podporu podnikateľom, ktorí chcú prejsť na udržateľné fungovanie. Cieľom je, aby mesto bolo po odchode turistu v lepšom stave, než keď prišiel.
Udržateľnosť v Helsinkách nie je výsledkom rozhodnutia jednej inštitúcie – ide o spoluprácu rôznych aktérov. Zásadnú úlohu zohrali podniky, ktoré získali environmentálne certifikácie, aj prechod mesta na ekologickejšiu výrobu tepla a elektriny. Údajne až 99 percent hotelových izieb v hoteloch nad 50 izieb je certifikovaných podľa environmentálnych štandardov. Tento podiel je výrazne vyšší než priemer v Európe.
Zelený prístup sa rozšíril aj na ďalšie sektory. Stále viac konferenčných priestorov, cestovných kancelárií či sprievodcov má oficiálne potvrdenie o udržateľnosti. Aj preto Helsinki v marci získali ďalšie prestížne uznanie – stali sa prvým mestom s viac než pol miliónom obyvateľov, ktoré získalo certifikáciu Green Destinations. Tá patrí k najprísnejším na svete a je uznávaná Globálnou radou pre udržateľný turizmus (GSTC).
Počet turistov stále rastie
Výsledky sa odrážajú aj v počtoch návštevníkov. Podľa štatistík Fínska zaznamenalo mesto v prvých siedmich mesiacoch roku 2025 až 19-percentný nárast prenocovaní zahraničných turistov oproti minulému roku. Ide o rekordné čísla, ktoré dokazujú, že udržateľnosť sa stáva konkurenčnou výhodou.
Trend potvrdzujú aj globálne prieskumy. Podľa správy Booking.com Sustainable Travel Report 2025 si viac než polovica cestovateľov uvedomuje vplyv turizmu na lokálne komunity a prírodu. Až 93 percent respondentov uviedlo, že chcú robiť zodpovednejšie rozhodnutia a už podnikli konkrétne kroky smerom k ekologickejšiemu cestovaniu.
Helsinki sa však nechcú uspokojiť s aktuálnym úspechom. Riaditeľka cestovného ruchu v Helsinkách Nina Vesterinen upozorňuje, že značná časť zahraničných turistov prichádza do mesta lietadlom alebo loďou, čo má vysoký uhlíkový dopad.
Do budúcnosti preto chce mesto viac lákať cestovateľov z domáceho trhu a susedných európskych krajín. Stratégia je jasná – ďalej posilňovať pozíciu Helsínk ako destinácie, ktorá spája moderný turizmus s rešpektom k prírode, ľuďom a kultúre.
