Stať sa pilotkou nie je len o adrenalíne a krásnych výhľadoch z kokpitu, ale aj o desiatkach hodín štúdia, disciplíne a odhodlaní. Viktória Aicha Niang, ktorú môžu čitatelia poznať zo šou Love Island, a aktuálne sa prihovára divákom aj z Telerána, si svoj sen splnila – absolvovala teoretickú aj praktickú prípravu, zvládla skúšky z meteorológie, navigácie či angličtiny podľa medzinárodných leteckých štandardov a dnes lieta vo vlastnom lietadle.
V rozhovore prezradila, čo ju počas výcviku najviac potrápilo, či sa stretáva s predsudkami, ako spomína na svoje pôsobenie v rôznych televíznych projektoch a či si vie predstaviť ešte účasť v inej reality šou, napríklad v Ruži pre nevestu.
Vieme, že si sa nedávno stala pilotkou a vlastníš vlastné malé lietadlo. Môžeš nám prezradiť, čo všetko si musela absolvovať, aby si dosiahla tento cieľ?
Pred tým ako som si mohla v rámci výcviku sadnúť do lietadla, som musela absolvovať približne 50 hodín teórie. Študovala som predmety ako meteorológia, navigácia, komunikácia, letecké právne predpisy a ľudská výkonnosť. Po absolvovaní teórie, ktorá mi trvala približne dva mesiace, som konečne mohla začať lietať.
Počas praktického výcviku som si spravila ešte ďalšie skúšky nevyhnutné pre vydanie preukazu a, samozrejme, som absolvovala aj zdravotnú prehliadku. Zdravotná prehliadka slúži na overenie toho, či je pilot fyzicky a psychicky spôsobilý lietať. Pri vyšetrení sa kontroluje zrak, sluch, srdcovo-cievny systém aj celková kondícia pilota.
Ďalšia skúška bola ICAO (Medzinárodná organizácia civilného letectva) angličtina. Tá je požadovaná z toho dôvodu, že angličtina je medzinárodným jazykom letectva. Pri letoch do zahraničia alebo v medzinárodnom vzdušnom priestore je jej znalosť absolútne nevyhnutná. Pilot musí rozumieť inštrukciám dispečerov a vedieť sa jasne vyjadriť. Vyžaduje sa minimálne štvrtá úroveň podľa ICAO stupnice.
Ja som dostala piatu. Nakoniec ma čakala skúška rádiotelefonistu, ktorá je nevyhnutná, lebo pilot musí vedieť správne komunikovať s letovými dispečermi, ostatnými lietadlami a letiskovými službami. Musí ovládať štandardnú frazeológiu a postupy rádiokomunikácie, pretože akákoľvek chybná komunikácia môže viesť k nebezpečným situáciám.

Napokon po odlietaní praktickej časti som mohla ísť na skúšky. Prvá časť bola teória, potom ma čakalo preskúšanie v lietadle s examinátorom. Len táto časť trvala približne dve a pol hodiny. Mala som navigačný let po strednom Slovensku. Examinátor sa pýtal na názvy miest, nad ktorými letíme, mali sme niekoľko bezpečnostných aj núdzových pristátí. Kontroloval moju komunikáciu, robili sme zábrany pádov. Keď si bol istý, že ma preskúšal zo všetkého, čo potreboval, pristáli sme na letisku a zagratuloval mi k úspešnej skúške.
Ďalšie PREMIUM články na podobnú tému:
- Lukáš Frlajs o spolupráci s Matejom Zrebným: Naša youtuberská tvorba bola pre mňa tou najväčšou školou v živote (ROZHOVOR)
- Luisa z Ruže o Crohnovej chorobe: Najprv ma liečili na anorexiu. Trvalo až príliš dlho, kým mi stanovili presnú diagnózu
- Klára z Farmy 16: Neznášam pojem influencerka, som obyčajný človek. Prechod do pracovného života po súťaži bol pre mňa náročný (ROZHOVOR)

Čo ťa stálo získanie pilotného preukazu a aké boli najväčšie výzvy počas výcviku?
Stálo ma to celkom dosť energie a času, ale ak robíte niečo s nadšením, zbehne vám to veľmi rýchlo. Najväčšou výzvou zo začiatku môjho výcviku bolo pristávanie. Prvých pár hodín v lietadle som vôbec nechápala správnu techniku. Prelom nastal, keď som mala možnosť letieť v jete a pozorovať, ako pristáva iný skúsený pilot. V tom momente mi celá technika pristávania konečno došla a všetko do seba zapadlo.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako vyzerala jej cesta k získaniu pilotného preukazu
- S akými výzvami sa stretla počas leteckého kurzu
- Či sa stretla niekedy s tým, že ju ľudia nebrali úplne vážne alebo mali predsudky
- Ako teraz hodnotí svoju účasť v Love Islande a či by do podobného projektu išla znova
- Ako spomína s odstupom času na svoju skúsenosť v Let’s Dance
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.