Ako píše aj portál Živé, podvodné telefonáty v posledných mesiacoch priam zaplavili celé Slovensko. Podvodníci sa od ľudí snažili vylákať peniaze rôznymi spôsobmi. Lákali ich napríklad na prácu z domu, pričom im následne radili, aby svoje peniaze vložili na investovanie, samozrejme, prostredníctvom podvodnej webovej stránky.
Ľudí ale obťažovali aj prostredníctvom SMS správ či emailmi, v ktorých sa nezriedka vydávali za pracovníkov Daňového úradu, mobilných operátorov či iných spoločností a inštitúcií. Niet divu, že proti podvodníkom chcú zakročiť aj samotní operátori. Telekom a O2 už predstavili spôsoby, ako sa pred falošnými hovormi brániť. Ide o systém vzájomného overovania pravosti hovorov. Telekom a O2 dokážu vďaka nemu odfiltrovať desiatky tisíc podvodných volaní denne. Ako sme ťa informovali aj v samostatnom článku, Telekom zároveň predstavil aj funkciu Click Security, ktorá zákazníkov chráni pred falošnými webovými stránkami.
Pridáva sa aj tretí operátor
Bezpečnosť zákazníkov sa v dohľadnej dobe ešte zvýši. Čoskoro sa k týmto operátorom pridá aj Orange. „Riešenie overovania hovorov nasadíme v čo najkratšom možnom čase, o konkrétnom termíne budeme informovať. Veríme, že toto riešenie naplní očakávania a prinesie benefit pre všetkých zákazníkov, ktorí boli takýmito volaniami obťažovaní,“ uviedla hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová. Zatiaľ však neuviedla, kedy presne bude overovanie hovorov implementované.
Orange však už dnes ponúka nástroje, vďaka ktorým sa zákazník môže pred nevyžiadanými a podvodnými hovormi brániť. Za pomoci aplikácie Môj Orange môže bezplatne využiť funkciu, ktorá eliminuje počet nevyžiadaných hovorov. Výhodou je, že ju môže využiť ktokoľvek, teda nielen zákazníci Orangeu.
„Táto funkcia využíva spoľahlivé údaje na identifikáciu prichádzajúcich hovorov, identifikuje potenciálne nebezpečné hovory a telemarketingové hovory, prípadne blokuje nevyžiadané hovory,“ dodala Piskunová. K dispozícii je aj aplikácia Orange Telefón, ktorá umožňuje blokovať nežiaduce telefonáty, ale aj zobrazovať ceny volaní na spoplatnené čísla.
O implementácii uvažuje aj štvrtý operátor
Systém overovania hovorov zvažuje využiť aj operátor 4ka. „Ide o riešenia, ktoré v presne definovaných scenároch vedia identifikovať časť prevádzky so sfalšovaným číslom volajúceho; nejde o univerzálne riešenie, ale o doplnkové opatrenie na zníženie rozsahu podvodných volaní,“ vyjadril sa hovorca 4ky Adam Sipos.

Dodal, že momentálne vyhodnocujú viaceré možnosti a tiež technické podmienky, keďže ide o technológie, ktoré si vyžadujú vývoj a prispôsobenie sa infraštruktúre každého operátora. „Aj my aktuálne s dodávateľmi vyhodnocujeme viaceré možnosti, ich vlastnosti, očakávaný účinok a technické podmienky implementácie v našej sieti,“ zdôraznil. Pokiaľ by sa k tomuto projektu naozaj pridali všetci štyria operátori, došlo by k ešte väčšiemu posilneniu ochrany zákazníkov. Dúfajme teda, že k tomu naozaj dôjde.