Najčastejšie mýty o STK, ktorým možno veríš aj ty: Takáto je však realita

Pred technickou a emisnou kontrolou nezabúdaj na drobnosti.


Technická a emisná kontrola je nočnou morou mnohých slovenských vodičov. Hlavne tých, ktorí sú si vedomí, že ich auto nie je práve v reprezentatívnom technickom stave. V skutočnosti sa jej však vôbec nemusíš obávať, keď vieš, na čo konkrétne si dávať pozor, a auto správne pripravíš. 

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Medzi šoférmi koluje množstvo rôznych mýtov, ktoré pochádzajú zo starých čias a v dnešnej dobe už dávno neplatia. Preto ak nechceš skončiť smutný s dočasnou STK, radšej im never a spoliehaj sa na fakty. Pozor si daj hlavne na tieto časté polopravdy. 

1. Poškodenia na karosérii nikto nerieši

Po našich cestách jazdí kopec áut, ktoré majú prasknuté nárazníky či prehrdzavené diely karosérie. Možno si tak vravíš, že keď takéto autá prechádzajú cez STK, vizuálny stav naozaj netreba riešiť. Opak je však pravdou. Áno, pokiaľ je poškodenie len malé a nijakým spôsobom nezhoršuje bezpečnosť či funkčnosť auta, technik na STK ho pravdepodobne označí len za drobnú chybu a kontrolou prejdeš. 

Ak ale má prasklina ostré hrany, nárazník nedrží na mieste a niektorý plech je prehrdzavený tak, že v ňom máš dieru, takéto nedostatky sú už považované za vážne a kontrolou neprejdeš. Radšej preto nepodceňuj veci, ktoré sa na prvý pohľad javia ako drobnosti, a daj ich do poriadku, aby si na STK neostal nemilo prekvapený

2. S technikom sa dá vždy nejako dohodnúť 

V minulosti to tak naozaj bolo. Nechal si nejaké to „všimné“, prípadne si sa s technikom zarozprával, skamarátil a nad nejakými drobnosťami vďaka tomu prižmúril oko. Dnes je ale situácia trochu iná. Ako už istotne vieš, každá STK je podrobne monitorovaná kamerami a za podvody hrozia veľké sankcie. 

Keď ti napríklad nesvieti svetlo, nikto nad tým už neprižmúri oko, lebo na záberoch z kamier je jasne vidieť, že nefunguje. A podobne je to aj s inými zrejmými chybami. Nespoliehaj sa preto na to, že problémy tvojho auta nejako vykecáš

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
auto stk mýty
Freepik

3. Výfuk nedymí, takže emisná kontrola bude v pohode 

Pokiaľ ti auto po pridaní plynu zreteľne dymí načierno alebo namodro, je takmer isté, že cez emisnú kontrolu neprejdeš. Ak nevidíš žiaden zreteľný dym, stále to nie je znak toho, že je všetko v poriadku. Na emisnej kontrole sa totiž nemeria len samotná dymivosť, ale aj obsah jednotlivých chemických zlúčenín vo výfukových plynoch. 

Keď sú hodnoty niektorého škodlivého plynu zvýšené, nemusí sa to prejavovať na vyššej dymivosti, ale počítač to ukáže. A môže sa ti stať, že cez emisnú kontrolu neprejdeš. Preto ak máš obavy, že tvoje auto by nemuselo prejsť, daj si ho pred EK skontrolovať v servise

4. Ak auto neprejde, je to veľký problém

Keď sa náhodou stane, že tvoje auto neprejde cez technickú alebo emisnú kontrolu, nie je to koniec sveta. Nemusíš sa báť žiadnych hororových scenárov. Vozidlo bude dočasne spôsobilé na jazdenie a do 60 dní musíš dať zistené vážne nedostatky do poriadku. Napríklad, keď nedostaneš STK kvôli tomu, že ručná brzda má slabú účinnosť a nesvieti ti jedna žiarovka v zadných svetlách, dáš si v servise nastaviť ručnú brzdu, vymeniť žiarovku a do 60 dní prídeš opäť na STK. 

Pri opakovanej technickej kontrole sa preverujú len časti, ktoré naposledy nevyhoveli, takže technik sa pozrie len na žiarovku a ručnú brzdu. Keď to bude v poriadku, získavaš plnohodnotné potvrdenie o kontrole a na 2 roky máš pokoj. Opakovaná kontrola býva navyše lacnejšia ako klasická

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
auto stk mýty
Freepik

5. Drobné úpravy na aute si technik nevšimne 

Pokiaľ si dáš na svoje auto malé predĺženie spojlera, LED pásiky do predného nárazníka, prípadne decentné kryty prahov, možno si vravíš, že technik na STK si to nevšimne a nechá ťa bez problémov prejsť. Toto je však častý mýtus. Akékoľvek úpravy, ktoré menia vonkajší vzhľad auta a jeho proporcie karosérie, musia byť homologizované a zapísané vo veľkom technickom preukaze. 

Technikom STK prechádzajú cez ruky stovky áut a ver tomu, že dobre vedia, ako daný model vyzerá a či je na ňom niečo neoriginálne alebo nie. Pokiaľ teda máš na karosérii nelegálne úpravy, pred technickou kontrolou ich daj dole. A potom ich radšej naspäť nedávaj, lebo problémy ti môžu narobiť aj pri obyčajnej policajnej kontrole na ceste. 

Odporúčame prečítať:

Európska únia mení legislatívu. Za balíky zo Shein či Temu si poriadne priplatíš a ešte sa aj načakáš


Tagy:
REKLAMA
Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojím hlavným záujmom sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Okrem toho rád tvorím obsah aj k ďalším témam, ako sú investovanie, reality, financie, technika a elektronika. Mojím cieľom je prinášať čitateľom kvalitný a zaujímavý obsah, ktorý ich informuje aj baví.
Najčítanejšie
Podobné