Zima síce ešte len klope na dvere, no mnohí vodiči už majú zaužívaný ranný rituál – naštartujú auto, nechajú motor bežať pár minút a dúfajú, že sa tým vyhnú studenému interiéru. Lenže táto „dobrá rada od suseda“ je v skutočnosti chybná, neekologická a dokonca aj pokutovateľná.
Experti z nemeckého autoklubu ADAC upozorňujú, že nechať motor bežať na mieste kvôli zohriatiu je nielen zbytočné, ale aj škodlivé pre samotné auto. A ak ťa pri tom pristihne polícia, môžeš zaplatiť aj mastnú pokutu.
Auto sa pri státí vôbec nezahreje
Mnohí vodiči veria, že ak nechajú motor niekoľko minút bežať, kabína sa stihne vyhriať a motor dostane ideálnu teplotu. V skutočnosti sa však počas státia motor zahrieva veľmi pomaly. Podľa testov ADAC dosiahne po štyroch minútach chodu v mraze len približne -7 °C na oleji a 13 °C v interiéri.
Okrem toho sa pri nečinnom bežaní zbytočne spaľuje palivo – približne 0,1 litra za štyri minúty – a motor trpí zvýšeným opotrebovaním. Studený olej totiž nestíha dostatočne mazať všetky súčiastky, čím sa predlžuje tzv. fáza studeného štartu.
ADAC preto odporúča motor zahrievať prirodzene – jazdou, nie státím. Krátka jazda s rozumnými otáčkami zahreje motor omnoho rýchlejšie a rovnomernejšie než akékoľvek „naprázdno bežanie“.

Hrozí pokuta aj zákaz
Nechať auto bežať na prázdno nie je len neefektívne, ale aj proti zákonu. Vodič je povinný zabrániť zbytočnému hluku a emisným splodinám. Ak motor necháš zbytočne zapnutý, dopúšťaš sa priestupku, za ktorý hrozí pokuta až do 80 eur.
Zaujímavý prípad riešil súd v Berlíne. Vodič nechával svoj motor bežať v podzemnej garáži, aby sa po opakovanej štartovacej chybe „zahrial“. Sused sa však sťažoval na zápach a hluk, a súd mu dal za pravdu. Rozhodol, že motor nesmie v garáži bežať dlhšie ako 90 sekúnd, inak ide o porušenie práv ostatných užívateľov.
Ako to robiť správne
Ak nemáš garáž a chceš sa vyhnúť škrabaniu skla, existujú jednoduché riešenia. Najkomfortnejšia voľba je nezávislé kúrenie (tzv. standheizung), ktoré možno zapnúť na diaľku alebo načasovať – kabína sa ti vyhreje ešte pred odchodom.
Lacnejšou alternatívou sú ochranné fólie alebo plachty na čelné sklo, ktoré zabránia jeho zamrznutiu. Zvyšok auta sa po pár minútach jazdy zohreje sám.
Mimochodom, ak jazdíš na elektromobile, motor „na prázdno“ ti bežať ani nemôže – elektromotor sa aktivuje až pri pohybe. V zime však potrebuje zahriať batéria, nie motor.
Motor zohrej najlepšie jazdou, nie státím. Bežiaci motor v zime síce znie ako praktické riešenie, no v skutočnosti škodí tvojmu autu, životnému prostrediu aj peňaženke. Navyše riskuješ pokutu a zbytočné opotrebovanie motora.





















