Medzinárodná porota prestížneho ocenenia Prix Versailles zverejnila svojich „magnificent seven“ – sedem najpôsobivejších vlakových a metro staníc sveta. Ako informuje web Euronews, tento rebríček, tvorený zastávkami od Austrálie cez Saudskú Arábiu až po Belgicko, prezrádza zreteľnú náklonnosť porotcov k progresívnej, moderne ladenej architektúre. Minimum zbytočností, čistota a uhladenosť.
Ocenenie Prix Versailles, udeľované v spolupráci s UNESCO, každoročne vyzdvihuje výnimočné architektonické počiny v rôznych oblastiach – od múzeí až po letiská. Dôraz kladie na inovatívny prístup, udržateľnosť a harmonické začlenenie do okolia. Z aktuálne vybraných siedmich staníc získajú tri už budúci mesiac aj ďalší titul – Prix Versailles World Title za interiér alebo exteriér.
Gadigal Station – Sydney, Austrália
Hneď pri vstupe do podzemnej stanice Gadigal v Sydney ťa upúta impozantné umelecké dielo – živá mozaika pripomínajúca prvé železničné tunely v meste. Návštevníkom sa naskytne futuristická scenéria doplnená radom pulzujúcich svetelných línií, ktoré vytvárajú dynamickú atmosféru.

Stanica, ktorú navrhli Foster + Partners v spolupráci s Cox Architecture, predstavuje prvú metro stanicu v Sydney. Jej názov odkazuje na pôvodných obyvateľov územia, kmeň Gadigal, čím architekti vzdali hold miestnej histórii. Porota ju opísala ako „stelesnenie absolútnej modernity“.
Baiyun Station – Guangzhou, Čína
Stanica Baiyun Station vznikla v rušnej obchodnej štvrti Guangzhou, no napriek svojmu položenia pôsobí neuveriteľne vzdušne a priestranne. Architekti zo štúdia Nikken Sekkei premenili priestor na viacúrovňový dopravný uzol plný svetla a zelene.

Srdcom stanice je kruhový nadchod, ktorý prepojuje nástupištia s kanceláriami a obchodmi. Je popretkávaný vegetáciou a pôsobí ako trojrozmerný mestský park – priestor, ktorý nielen spája ľudí, ale ich aj prirodzene začleňuje do pôdy a života celej štvrte.
KAFD Station – Rijád, Saudská Arábia
Stanica KAFD Station v Rijáde, navrhnutá ikonickým štúdiom Zaha Hadid Architects, ohromuje futuristickým tvarovaním inšpirovaným púštnymi dunami. Jej fluidné línie a výrazná strešná konštrukcia pôsobia ako živý organizmus uprostred pulzujúceho mesta.

Okrem estetickej hodnoty ide o mimoriadne dôležitý dopravný uzol – stanica je súčasťou najdlhšieho systému bezobslužnej mestskej dopravy na svete. Spojenie vizionárskeho dizajnu a praktickej funkčnosti robí z KAFD Station jeden z najambicióznejších projektov rebríčka.
Qasr Al Hokm Station – Rijád, Saudská Arábia
Druhou stanicou z Rijádu, ktorá sa prebojovala medzi svetovú sedmičku, je Qasr Al Hokm Station. Architekti zo štúdia Snøhetta jej dopriali zaujímavý prvok – prevrátenú kužeľovú konštrukciu pripomínajúcu periskop. Ten odráža svetlo a pohyb mesta do podzemných priestorov.

Interiér je obložený hlinou, čím vzdáva hold tradičnej architektúre regiónu Najd. Súčasťou stanice je aj podzemná záhrada, ktorá prináša do dopravného uzla štipku pokoja a prirodzeného života.
Mons Station – Mons, Belgicko
Do zoznamu sa dostala aj belgická stanica Mons, ktorej elegancia je typickým rukopisom architekta Santiaga Calatravu. Stanica pripomína modernú katedrálu – jej jemné krivky a biela oceľová konštrukcia vytvárajú dojem ľahkosti.

Rezervovaný minimalizmus a prepojenie historického centra s novovyvíjanými mestskými štvrťami robí z Mons Station nielen vizuálne pôsobivý, ale aj urbanisticky významný prvok. Očarí najmä 165-metrová krytá pasáž, ktorá elegantne prepája staré s novým.
Saint-Denis–Pleyel Station – Francúzsko
Predposlednou kráskou v rebríčku je parížska Saint-Denis–Pleyel Station od ateliéru Kengo Kuma & Associates. Vyznačuje sa monumentálnym svetlom zaplaveným priestorom s výškou 35 metrov a s množstvom drevených prvkov, ktoré zjemňujú inak industriálne prostredie.

Stanica sa nachádza na rozhraní troch rôznych štvrtí a jej cieľom je fungovať ako spoločenský most. Do budúcna má byť doplnená sériou sôch inšpirovaných paleolitom, ktoré jej dodajú symbolický rozmer prepojenia minulosti a budúcnosti.
Villejuif–Gustave Roussy Station – Francúzsko
Poslednou zo siedmich ocenených staníc je Villejuif–Gustave Roussy Station pri Paríži. Vďaka návrhu architekta Dominiquea Perraulta vznikol priestor, ktorý sa hrá s odrazmi a svetlom v pôsobivom cylindrickom átriu, kde rôzne kovové povrchy vytvárajú živú mozaiku.
Stanica dýcha otvorenosťou – cez 70-metrový sklenený strop preniká denné svetlo až k nástupištiam situovaným 50 metrov pod zemou. Výsledkom je svetlý, vzdušný priestor, ktorý dokáže spríjemniť aj každodennú cestu podzemím.






















