Raketový vzostup vystriedal nečakaný prepad: Podnikateľ roka ohlásil obrovský pokles tržieb

Skrýva sa za tým niečo, čo už zažila značka Dedoles.


Slovenská značka parfumovaných olejov na pranie Puella sa v posledných rokoch stala jedným z najviditeľnejších príbehov rýchleho podnikateľského rastu. Firma založená Košičanom Martinom Švenkom vznikla v roku 2020, v období pandémie, keď zakladateľ geniálne identifikoval medzeru na trhu – spotrebitelia hľadali niečo nové, voňavé a dostupné. Web Zoznam teraz informuje, že dramatický úspech podľa dostupných informácií vystriedal dramatický pád.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Puella vsadila na parfumované oleje s dlhšou výdržou vône a okamžite sa trafila do vkusu zákazníkov. Z malej lokálnej značky sa v priebehu necelých štyroch rokov stalo rýchlo rastúce podnikanie s tržbami viac ako 20 miliónov eur. To pritiahlo pozornosť médií aj odborníkov a Martin Švenk si napokon vyslúžil titul EY Začínajúci podnikateľ roka 2024.

Podľa jeho vtedajších plánov mala Puella ďalej expandovať a zvyšovať tržby až k hranici 50 miliónov eur ročne. Realita však zatiaľ prináša striedmejší výsledok. Zisk spoločnosti sa za prvých 11 mesiacov minulého roka výrazne prepadol – z pôvodných 1,9 milióna eur (rok 2023) klesol na približne 357-tisíc eur. Predstavuje to pokles o viac než 80 %. Hoci tržby sa držia na úrovni cez 24 miliónov eur, dynamika rastu už nie je taká raketová ako na začiatku.

Ambiciózny plán dopadol inakšie, než sa plánovalo

Podľa Švenka je jedným z dôvodov aj strategické rozhodnutie firmy – odmietnutie spolupráce s viacerými veľkými maloobchodnými reťazcami. Po dlhých rokovaniach si Puella vyhodnotila, že dostupné marže by jej nepriniesli požadovaný zisk. Zakladateľ preto vsadil na vlastnú cestu: namiesto veľkoobchodnej distribúcie sa firma pustila do budovania vlastného retailu.

V priebehu štyroch mesiacov otvorila Puella štyri vlastné predajne a začala rozširovať sieť kioskoviek v obchodných centrách, najmä v krajských mestách. Aktuálne ich má deväť a pôvodný plán bol ambiciózny – do konca roka vytvoriť 15 až 20 kamenných predajní na Slovensku aj v Česku. Rozširovanie vlastnej siete zvyšuje viditeľnosť značky a umožňuje ponúkať produkty priamo bez sprostredkovateľov, no prináša aj vyššie prevádzkové náklady a tlak na efektivitu.

Medzi odborníkmi sa pritom začína čoraz hlasnejšie hovoriť o presýtení trhu. Podnikateľ a mentor Jaroslav Chrapko, zakladateľ značky Dedoles, vidí situáciu podobne ako pri tzv. „ponožkovom boome“. Aj vtedy vzniklo množstvo firiem, ktoré reagovali na veľký dopyt, no časom ich trh prirodzene eliminoval.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Podľa Chrapka dnes aktívne inzeruje viac než desať značiek ponúkajúcich vône na pranie a nové rýchlo pribúdajú. Za zmienku stojí aj konkurent Giovani, ktorý za jediný rok navýšil tržby z 2,7 na takmer 6 miliónov eur.

Mohlo by ťa zaujímať:

Medzi Slovákmi populárne e-shopy sa topia v problémoch. Ich budúcnosť je otázna

Puella však nekončí

Puella sa však napriek určitému spomaleniu rastu nevzdáva ambície expandovať. Spoločnosť uvádza, že už pôsobí v desiatich krajinách. Vzhľadom na rastúcu konkurenciu a náročnejšie podmienky bude však pokračovanie bývalej raketovej jazdy náročnejšie než v prvých rokoch existencie. Z dlhodobého hľadiska bude dôležité, či firma dokáže inovovať ponuku a udržať zákazníkov, ktorí dnes majú čoraz širší výber.

Zakladateľ Martin Švenk však zostáva optimistický. Na sociálnych sieťach pripomenul, že Puella za šesť rokov získala dôveru takmer dvoch miliónov zákazníkov. Podľa jeho slov je to dôvod na hrdosť, ale aj záväzok pokračovať a prispôsobovať sa situácii na trhu. Tvrdí, že aj keď rast nie je taký masívny ako kedysi, značka má potenciál a má čo ponúknuť.

Či sa Puella dokáže prispôsobiť novým podmienkam, ukážu nasledujúce mesiace. Trh s vôňami na pranie je stále relatívne mladý, no rýchlo sa mení. Výzvou bude nielen konkurenčný tlak, ale aj schopnosť udržať marže, rozumne investovať do vlastnej predajnej siete a budovať značku, ktorá osloví zákazníkov aj mimo fenoménu „pandemického boomu“. Ak sa jej podarí nájsť rovnováhu medzi rýchlou expanziou a stabilitou, môže si pozíciu lídra udržať.


Tagy:
REKLAMA
Šimon Patkoš
Svoju písaciu púť som začal už na strednej škole, no do sveta textu som sa naplno ponoril počas štúdia filmovej scenáristiky a dramaturgie na vysokej škole. Najviac sa vo svojich článkoch venujem filmovým témam, no nepohrdnem ani originálnymi historicko-kuriózno-krimi príbehmi.Okrem písania sa venujem ilustrácii a literárnej tvorbe. A aby sme si lepšie rozumeli — najlepšia vec na svete sú dve hodiny strávené v poloprázdnom kine pri dobrom filme.
Najčítanejšie
Podobné