Motoristi iste dobre vedia, že sa nie vždy môžu úplne spoľahnúť na údaje o rýchlosti svojho auta. Tachometre skrátka nemusia byť spoľahlivé, ako píše aj portál iDnes. Podľa odborníkov treba vždy počítať s určitou odchýlkou. Podľa Libora Winklera, konateľa firmy Sorneco, sa táto odchýlka zväčšuje s rýchlosťou auta. Inak povedané, pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu môže nastať odchýlka až 4 km/h. Prečo sa to ale vlastne deje? Hlavným dôvodom je bezpečnosť.
Zástupcovia spoločností, ktoré automobily vyrábajú, zároveň tvrdia, že naopak to neplatí. Podľa smerníc Európskej únie totiž žiadne auto nesmie ukazovať na tachometri nižšiu rýchlosť, ako je tá reálna. „Meranie rýchlosti vozidla vychádza zo znalosti obvodu kolies a frekvencie ich otáčania. Obvod kolesa nikdy nepoznáme presne (rôzne pneumatiky, rôzne nahustené, rôzne ojazdené), a preto sa indikovaná rýchlosť väčšinou jemne líši od rýchlosti skutočnej. V prípade novších modelov, napríklad novej Octavie, vieme túto odchýlku priebežne kompenzovať za pomoci signálu GPS,“ vysvetlil PR manažér Škoda Auto ČR Pavel Jína.
Aj odchýlky majú svoje obmedzenia
Zároveň ale platí, že tachometer nemôže ukazovať príliš vysokú odchýlku. Ako Jína uviedol, odchýlka do plusu môže byť najviac +10 % + 4 km/h. „Takže: ak ide automobil v skutočnosti napríklad 100 km/h, musí tachometer ukazovať najmenej 100 km/h a najviac 114 km/h,“ dodal. Tieto opatrenia majú podľa Jínu pomôcť v tom, aby šofér nevedomky neprekročil povolenú rýchlosť. Faktom však ostáva, že tachometre nových áut sú stále presnejšie a v prípade, že majú riadne nafúkané kolesá správneho rozmeru, mali by ukazovať rýchlosť bez odchýlky.

Slová českého experta potvrdil aj portál Autoviny. „Autá vyrobené po roku 1991 môžu mať odchýlku až o desať percent plus štyri kilometre za hodinu. Znamená to, že ak vám tachometer ukazuje 120 km/h, v skutočnosti možno šoférujete rýchlosťou iba 104 km/h. V praxi však nebýva rozdiel až taký veľký,“ uvádza. Aj na Slovensku však platí, že novšie automobily budú s najväčšou pravdepodobnosťou ukazovať rýchlosť presnejšie. Zbaviť sa odchýlok úplne však zrejme v dohľadnej dobe nebude možné.
Meranie sa totiž odvíja od otáčok kolies a ich obvodu. Rýchlosť ovplyvňuje aj opotrebovanie pneumatík, tlak vzduchu, typ diskov či šírka a výška pneumatík. Stačí teda drobné zanedbanie niektorej z týchto vecí a tachometer môže ukázať mierne skreslenú rýchlosť. Väčšina moderných áut podľa testov nemeckého automobilového klubu ADAC má rýchlosť nadhodnotenú zhruba o 4 či 5 %. Presnejšie merania ponúka GPS signál, avšak aj pri ňom môže dôjsť k skresleniu. Stačí na to napríklad slabý satelitný signál.





















