Niektorí slovenskí zákazníci si pravdepodobne ani nevšimli, že naši najväčší operátori už 5. novembra zdraželi niektoré svoje služby. Tri najväčšie spoločnosti na trhu – Tesco Mobile, O2 a Telekom – pristúpili k úpravám cien, hoci každá z nich zvolila inú taktiku. Kým dvaja operátori zvýšenie cien otvorene priznali, Telekom zmenu predstavil skôr ako reorganizáciu predplatných programov. O zmenách informoval web Techbyte.
Najzásadnejšími zmenami prešli služby operátora Tesco Mobile, ktorý zvýšil ceny pri všetkých svojich predplatených programoch – Bodka, Karta na dobíjanie, Trio aj Topka. Operátor argumentuje najmä rastúcimi nákladmi a tým, že s vyššími cenami dokáže zabezpečiť rovnakú kvalitu služieb ako doteraz. Napriek tomu ide o zásah, ktorý pocítia prakticky všetci zákazníci.
Zmeny, ktoré si ľudia všimnú
Najmenej postihnutou skupinou sú klienti programu Topka, ktorí zaplatia len o niečo viac ako predtým. Naopak, najväčší cenový skok nastal pri programe Trio, najmä v jeho verzii bez vernostnej Clubcard karty. Tu sa zvýšenie blíži až k hranici 50 percent, čím sa program radí medzi najviac zdražené predplatené služby na slovenskom trhu.
Tesco Mobile zároveň uviedol, že zákazníkom zostávajú zachované všetky doterajšie Clubcard výhody, ktoré môžu výrazne znížiť výslednú cenu služieb. Pri Karte na dobíjanie ide o dvojnásobný kredit a pri programe Trio až o trojnásobok kreditu pri každom dobití. Inými slovami – kto aktívne využíva Clubcard, môže časť zdražovania „vykompenzovať“, hoci nové nominálne ceny sú aj tak citeľne vyššie.
Zmeny od 5. novembra ohlásilo aj O2, ktoré upravilo ceny svojich predplatených programov Voľnosť, Fér a Fér Jednotka. Ceny volaní aj SMS správ v týchto balíčkoch stúpli o viac než 20 percent. Operátor zvýšenie vysvetľuje kombináciou inflácie a potreby investovať do budovania a modernizácie mobilných sietí.
Operátori to robia len kvôli spokojnosti zákazníka
Zvýšenie cien v O2 pritom zasahuje všetkých používateľov predplatených kariet rovnako. Minúta volania pre väčšinu zákazníkov stúpla na 19 centov, zatiaľ čo SMS správa stojí po novom 10 centov. Pre veľkú skupinu klientov, ktorí boli zvyknutí na dlhodobo stabilné ceny, ide o zásadnú zmenu, ktorá môže ovplyvniť ich rozhodnutie pri ďalšom využívaní predplatených služieb.
Telekom sa k úpravám cien pridal taktiež 5. novembra, no zvolil odlišnú stratégiu. Namiesto otvoreného oznámenia zdražovania predstavil nový predplatený program Easy, ktorý postupne nahradil staršie predplatené služby ako Predplatenka, Easy Pecka, Easy Team či Easy Fix. Zákazníci boli na nový program presunutí automaticky – a to aj tí, ktorí dlhé roky používali staré predplatené karty.
Nový program Easy zaviedol jednotnú tarifu 0,15 eura za minútu hovoru, SMS, MMS či každý megabajt dát. Ide o výraznú zmenu najmä pre tých, ktorí doteraz používali Predplatenku, kde ceny za minútu volania či SMS patrili medzi najnižšie na trhu a pohybovali sa len na úrovni 10,3 centa. Pre väčšinu zákazníkov tak nový jednotný cenník znamená citeľné zdraženie.
Na zmeny nedoplatia iba používatelia staršej karty Juro, ktorú Telekom ponechal v pôvodnej podobe. Celkový obraz však zostáva jasný – slovenský trh predplatených služieb prechádza najvýraznejšou úpravou za posledné roky. Zákazníci, ktorí boli zvyknutí na minimálne náklady a najnižšie možné ceny, tak budú musieť svoje výdavky prispôsobiť novým podmienkam.






















