Mnoho vodičov si pri jazde myslí, že dopravné značky už ničím neprekvapia. No existuje jedna, ktorá dokáže zaskočiť aj ostrieľaného motoristu – symbol auta s troma postavičkami. Na prvý pohľad pôsobí nenápadne, no ukrýva za sebou celkom ambiciózny plán.
Zaujímavé je, že hoci bola predstavená už pred niekoľkými rokmi, na cestách ju prakticky neuvidíš. A nie preto, že by o ňu nebol záujem. Dôvody sú omnoho spletitejšie. Téme sa venoval portál Autoviny.
Snaha znížiť počet áut: Ako mal fungovať systém
V roku 2020 sa nemecké úrady pustili do rozsiahlej modernizácie pravidiel cestnej premávky. Jedným z návrhov bola nová dopravná značka určená pre autá so skutočne plným obsadením – minimálne troma osobami. Značka mala motivovať k spolujazde a odmeniť tých, ktorí necestujú sami.
Myšlienka bola jednoduchá: kto vezie aspoň dvoch pasažierov, získa právo jazdiť v špeciálnych pruhoch, často dokonca aj v tých, ktoré patria autobusom.
Krajiny ako USA či Kanada podobné riešenia využívajú dlhé roky. Tam sa ukázalo, že to dokáže znižovať dopravnú záťaž, šetriť čas a obmedziť počet áut s jedným vodičom. Nemecko sa chcelo inšpirovať a zaviesť rovnaký model aj vo svojich mestách.
Na papieri to vyzeralo perfektne – vodič by sa dostal cez kolónu rýchlejšie, mesto by odbremenilo ulice a emisie by klesli. Lenže…

Kde nastal problém?
Aj keď bola značka oficiálne schválená, jej realizácia sa takmer nikde nerozbehla. Každé mesto muselo najprv spraviť vlastné analýzy, testy a dopravné modely, ktoré mali ukázať, či by zmena nespôsobila skôr škodu než úžitok.
A tu nastala hlavná brzda celého projektu.
Úrady sa obávali, že ak vpustia osobné autá do buspruhov, ohrozia tým plynulosť verejnej dopravy. Autobusy denne prepravia desiatky ľudí a ak by sa mali tlačiť medzi osobnými autami, prestali by byť časovo výhodné. To je v priamom rozpore s tým, čo sa Nemecko snaží dlhodobo presadzovať – prioritu MHD pred individuálnou dopravou.
Práve kvôli tomu mnohé mestá projekt zastavili ešte pred prvým testom. Výsledkom je, že značka síce „existuje“, no v praxi ju neuvidíš takmer nikde.
Nízky výskyt, vysoké pokuty: Na toto si mal byť pripravený
Hoci je značka raritou, pravidlá okolo nej sú veľmi prísne. Využiť buspruh môžeš len vtedy, ak je v danej lokalite táto značka skutočne umiestnená. Nestačí, že vezieš kamarátov alebo kolegov. Bez oficiálneho povolenia je to stále priestupok. A nie lacný.
Za porušenie tohto pravidla môžeš dostať pokutu až 170 eur. A ak by si ohrozil ostatných účastníkov cestnej premávky alebo spôsobil nehodu, môže to skončiť dokonca odobratím vodičského preukazu.
Čo bude ďalej?
Budúcnosť tejto dopravnej značky je zatiaľ jedna veľká otázka. Mestá stále dúfajú, že nájdu kompromis medzi podporou spolujazdy a ochranou verejnej dopravy. Kým však neprídu s riešením, ktoré neznevýhodní autobusy, zostane tento nápad len takmer nepoužívanou vyhláškou v zákonníku.
Ak sa však podarí prelomiť byrokratické bariéry, mohlo by to byť zaujímavým spôsobom, ako znížiť zápchy a urobiť veľké mestá o kúsok efektívnejšími.





















