Ľudia na Slovensku často majú pocit, že naša krajina vo všetkom zaostáva, nič nefunguje a nikomu sa tu nedarí. V mnohých ohľadoch je táto kritika na mieste, stále sa však nájde dosť veľa oblastí, v ktorých naša krajina dosahuje úspechy. Niekedy aj veľmi prekvapivé.
Prekvapivý úspech
Slovensko sa zaradilo medzi desať najlepších krajín sveta v úrovni angličtiny, pričom dosiahlo najvyššiu kategóriu jazykovej odbornosti. Vyplýva to z výsledkov prieskumu EF English Proficiency Index 2025, ktorý každoročne pripravuje vzdelávacia organizácia EF Education First.
Do hodnotenia sa zapojilo 2,2 milióna ľudí zo 123 krajín, pre ktorých angličtina nie je materinským jazykom. Rebríček je postavený na výsledkoch štandardizovaného testu EF SET, ktorý využívajú vlády, firmy, školy aj jednotlivci na rozsiahle preverovanie jazykových schopností. Úroveň dosiahnutá Slovákmi znamená, že vedia v rozhovoroch používať vhodný jazykový register a bez problémov porozumieť aj náročnejším textom.

Regionálne rozdiely
Prieskum ďalej ukázal, že najplynulejšiu angličtinu na Slovensku majú obyvatelia Košíc, zatiaľ čo vlani viedla Bratislava. Slovensko tento rok obsadilo desiatu pozíciu, čo je doposiaľ jeho najlepší výsledok. V hodnotení úrovne angličtiny sa tak radíme medzi krajiny s veľmi vysokou mierou odbornosti. Celkovo Slovensko získalo 606 bodov, čím si oproti minulému roku polepšilo o 22 bodov.
„Za týmto výborným umiestnením stojí skutočnosť, že angličtinu dnes Slováci používajú oveľa viac ako v minulosti – cestujú, študujú v zahraničí, pracujú pre globálne spoločnosti a sledujú médiá či filmy v pôvodnom jazyku. Takýto prirodzený kontakt s angličtinou spolu s prístupom ku kvalitným jazykovým kurzom a online vzdelávaniu prináša svoje výsledky,“ uviedla country manažérka EF Education First Monika Barboráková.
Z výsledkov tiež vyplýva, že najvyššiu úroveň angličtiny dosahujú obyvatelia Košického kraja, najmä samotní Košičania. Bratislava, ktorá bola minuloročným lídrom, klesla o štyri priečky, no stále patrí medzi dvadsať svetových metropol s najlepšou angličtinou.

Slovensko zároveň jednoznačne vedie v rámci krajín Vyšehradskej štvorky. Prvú priečku globálne opäť získalo Holandsko, druhé miesto patrí Chorvátsku a tretie Rakúsku. Najslabšiu úroveň angličtiny v Európe vykázali Taliansko, Rusko a Ukrajina, celosvetovo zas Líbyjčania, obyvatelia Pobrežia Slonoviny a Kambodže.
Tá zlá správa
Negatívom je, že medzi mladými ľuďmi sa angličtina zhoršuje. Na Slovensku sú síce muži a ženy vo veku 21 až 25 rokov najsilnejšou vekovou skupinou, no celosvetovo je trend opačný. V tejto kategórii úroveň angličtiny za posledných desať rokov klesla o 11 bodov a mladí od 18 do 20 rokov stratili až 87 bodov. Slabé výsledky dosiahli najmä študenti, ktorí sa v rámci profesijných skupín ocitli takmer na konci rebríčka.

„Dôležité je, aby v škole dostali čo najviac príležitostí rozprávať – napríklad formou projektov, školských súťaží či konverzačných aktivít v triede. Prospešné je tiež motivovať študentov, aby boli s angličtinou v kontakte mimo školy – napríklad vďaka počúvaniu hudby či sledovaniu online obsahu, o ktorý sa môžu podeliť so spolužiakmi. Prínosom je aj účasť na jazykových kurzoch, ktoré v osvojovaní si angličtiny otvárajú nové možnosti,“ priblížila Barboráková spôsoby, ako mladí môžu získať väčšiu istotu v angličtine.
Rozdiely medzi pohlaviami a profesiami
Prieskum EF English Proficiency Index 2025 sa venoval aj rozdielom v znalosti angličtiny medzi pohlaviami a profesiami. Zistilo sa, že rozdiely medzi mužmi a ženami sa postupne zmenšujú. U žien úroveň angličtiny za desať rokov klesla o 17 bodov, no oproti minulému roku sa mierne zlepšila. Mužom sa od roku 2015 priemerne darí lepšie, posunuli sa o tri body, hoci oproti vlaňajšku si pohoršili.
Z profesijného hľadiska najlepšie ovládajú angličtinu pracovníci v IT sektore. Nasledujú profesionálne služby, médiá, šport a zábava, ale aj stavebníctvo či gastronómia. Najlepšie výsledky dosiahli odborníci zo strategického a projektového manažmentu, výskumu a vývoja, IT, zákazníckeho servisu, marketingu a učitelia. Naopak, najväčšie problémy s angličtinou majú podľa prieskumu pracovníci štátnej správy, neziskového sektora, cestovného ruchu a údržby.

Písanie a hovorenie
Tohtoročný prieskum priniesol aj nový míľnik – po prvý raz sa hodnotili aj zručnosti v písaní a hovorení. O ich vyhodnotenie sa postarala umelá inteligencia spoločnosti Efekta Education Group, technologickej „sestry“ EF Education First zameranej na zlepšovanie vzdelávacích výsledkov celosvetovo.
„Vďaka pokročilej umelej inteligencii od Efekta sme mohli vyhodnotiť nielen to, ako ľudia rozumejú prečítanému a počutému, ale aj to, ako dobre ovládajú hovorené a písané slovo. Takýto ucelenejší pohľad nám odhaľuje, ako sa znalosť angličtiny líši medzi jednotlivcami a skupinami. Umelá inteligencia vo všeobecnosti mení spôsob, akým pracujeme a žijeme. Keďže jej nástroje sa vyvíjajú predovšetkým v angličtine, tento jazyk už nie je len zručnosťou, ale stáva sa základom do budúcnosti,“ uzavrela Barboráková.





















