Na úseku medzi Zlivom a obcou Dívčice v okrese České Budějovice sa vo štvrtkových ranných hodinách zrazil rýchlik s osobným vlakom. Premávku na frekventovanej trati České Budějovice – Plzeň museli okamžite prerušiť. Podľa informácií TASR, ktoré vychádzajú zo správ portálov iDnes, iRozhlas a Novinky.cz, si nehoda vyžiadala viac než štyri desiatky zranených.
Zrážky vlakov na Slovensku
Aj na Slovensku sa v posledných týždňoch odohralo niekoľko incidentov na železniciach. Len včera, 19. novembra, sme ťa informovali o vykoľajení vlaku na východe Slovenska v skorých ranných hodinách. Nečakané vykoľajenie v Košiciach spôsobilo vážne poškodenie trate a doslova paralyzovalo regionálnu dopravu. Výpadok okamžite spustil akútnu prevádzkovú krízu, ktorá sa dotýka tisícok ľudí dochádzajúcich za prácou či školou.
A akoby toho bolo málo, ešte predtým – v nedeľu 9. novembra – došlo k ďalšej kolízii, tentoraz pri Pezinku. Pravdepodobným dôvodom bolo, že jeden z vlakov prešiel na červený signál. Do nemocnice bolo prevezených 79 osôb. Zrážka vlakov REX 1814 a Ex 620 mala výrazné personálne dôsledky. Minister dopravy Jozef Ráž po incidente odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko. Ministerstvo dopravy zároveň dostalo úlohu do troch týždňov predstaviť návrhy preventívnych opatrení na zvýšenie bezpečnosti železničnej dopravy.
Minulý mesiac, 13. októbra, došlo zasa v okrese Rožňava k veľmi vážnej nehode. Neďaleko obce Jablonov nad Turňou sa krátko po 10. hodine zrazili dva osobné vlaky. Podľa prvotných správ utrpeli desiatky pasažierov zranenia a na mieste okamžite zasahovali všetky záchranné zložky. Keďže k zrážke došlo v úseku, kde sa trate spájajú do jednokoľajového profilu, prevádzka bola úplne prerušená.
Zrážka osobného vlaku s rýchlikom v Česku
Ako sme už vyššie načrtli, aj našich susedov dnes ráno, 20. novembra, postihla vážna železničná nehoda. Incident bol nahlásený o 6.15 h. „Na pomoc bolo vyslaných sedem pozemných posádok a letecká záchranná služba. Podľa prvotných informácií z miesta zásahu sú na mieste dvaja ťažko zranení a približne 40 ľahko zranených osôb,“ uviedla hovorkyňa záchrannej služby Petra Kafková.
Neskôr situáciu spresnil hajtman Juhočeského kraja Martin Kuba vo vysielaní ČT24. Podľa jeho údajov utrpeli štyria ľudia vážne zranenia, deväť ďalších má stredne ťažké poranenia a približne 25 cestujúcich vyviazlo s ľahšími zraneniami. Cestujúcich zo súprav evakuovali a České dráhy pre nich zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu. Polícia potvrdila, že všetci zranení, ktorí potrebovali odbornú starostlivosť, boli prevezení do okolitých nemocníc.
Vyšetrovanie stále prebieha. „Kriminalisti vo veci začali úkony trestného konania pre podozrenie zo spáchania všeobecného ohrozenia,“ uviedla polícia na sociálnej sieti X.
Trať nie je vybavená moderným zabezpečovacím systémom ETCS
Generálny inšpektor Dráhovej inšpekcie Jan Kučera v rozhovore pre ČT24 zdôraznil, že trať, na ktorej došlo k zrážke, nie je vybavená moderným zabezpečovacím systémom ETCS. Informáciu servera Zdopravy.cz, podľa ktorej rušňovodič rýchlika prešiel návestidlo Stoj a následne narazil do osobného vlaku, nepovažuje za potvrdenú. Podľa jeho slov ide zatiaľ o špekuláciu. Zároveň dodal: „Ak by na tejto trati bol nainštalovaný systém ETCS, bol by plne funkčný a ak by bol nainštalovaný aj na dráhových vozidlách, k tejto nehode by s najväčšou pravdepodobnosťou nedošlo. Vlak by bol zastavený pred návestidlom.“
Český minister dopravy v demisii Martin Kupka upozornil, že zavedenie ETCS na tomto konkrétnom úseku je plánované až po roku 2030. Podľa neho práve táto nehoda potvrdzuje, že je nutné pokračovať v rozširovaní moderných zabezpečovacích technológií, ktoré dokážu eliminovať riziko ľudskej chyby. Rovnaký názor zastáva aj generálny riaditeľ Správy železníc Jiří Svoboda. Na platforme X uviedol, že v Česku je aktuálne systém ETCS v ostrej prevádzke na 620 kilometroch tratí a ďalšie úseky sú už v príprave.





















