Ešte v septembri stáli Slováci pred rozhodnutím, ktoré by im mohlo ušetriť stovky eur ročne. Hoci to mnohí brali len ako každoročnú rutinu, realita bola taká, že vo viacerých oblastiach zdravotnej starostlivosti – najmä pri výdavkoch na zuby – išlo o voľbu, ktorá by mohla výrazne ovplyvniť rodinný rozpočet.
Práve stomatologické úkony patria dlhodobo medzi najdrahšie, a preto sa rozdiely medzi poisťovňami prejavujú pomerne citeľne. Ak si sa rozhodol pre zmenu zdravotnej poisťovne, mal by si už čoskoro dostať nový preukaz, s ktorým sa ale spájajú aj niektoré povinnosti.
Možnosť zmeniť zdravotnú poisťovňu mali poistenci naposledy do 30. septembra, pričom toto rozhodnutie nikdy nebolo len formalitou. Platilo to najmä pri stomatológii. Odhady aj odborné skúsenosti dlhodobo ukazujú, že práve v tejto oblasti sa rozdiely v príspevkoch a benefitoch medzi poisťovňami prejavujú najviac. Keďže zmena sa dá urobiť iba raz ročne a nadobúda účinnosť vždy od 1. januára, išlo o krok, ktorý má dopad na celý nasledujúci rok.
Výber zdravotnej poisťovne a benefity
Dentálna hygienička Michaela Klein vtedy pripomínala, že pri výbere poisťovne bolo najdôležitejšie sledovať benefity súvisiace so zubami. Základná stomatologická starostlivosť je na Slovensku hradená len v obmedzenom rozsahu.
Poistenci majú zo zákona nárok na jednu preventívnu prehliadku ročne (deti na dve), akútne ošetrenia pri bolesti či úrazoch a základné výplne, najčastejšie amalgám alebo jednoduché biele plomby v prednej časti chrupu.
Poisťovne síce preplácajú aj základné protetické práce, ako kovové korunky či snímateľné náhrady. Estetickejšie riešenia – napríklad keramické korunky alebo biele plomby na zadných zuboch – si pacienti hradia sami.
Aj preto malo rozhodnutie z konca septembra nadčasový význam. Správna voľba poisťovne dokázala výrazne ovplyvniť nielen výdavky na zuby, ale aj celkovú kvalitu a dostupnosť zdravotnej starostlivosti v nasledujúcom roku.
Poistenci, ktorí od nového roka prechádzajú do inej zdravotnej poisťovne, by si mali v najbližších dňoch strážiť poštovú schránku. Union zdravotná poisťovňa čoskoro začne rozposielať nové preukazy poistencov. Doručované budú doporučene, výhradne do vlastných rúk, na adresu uvedenú v prihláške. Tí, ktorí si zvolili osobné prevzatie, si môžu doklad prevziať na najbližšej pobočke poisťovne.
Dôležitá povinnosť a čo so starým preukazom?
Ako spresnila hovorkyňa poisťovne Beáta Dupaľová Ksenzsighová: „Už budúci týždeň začíname s podajom preukazov poistencov pre našich nových klientov. Preukazy budú odosielané poštou – doporučene do vlastných rúk, na adresu, ktorú si poistenci pri podávaní prihlášky uviedli ako adresu na doručenie preukazu, resp. ak si zvolili prevzatie na kontaktnom mieste, tak si ho poistenci prevezmú osobne.“

Aj Dôvera na svojej stránke informuje, že nové preukazy bude posielať začiatkom decembra: „Preukaz vám pošleme doporučene začiatkom decembra 2025 na adresu alebo do pobočky, ktorú ste označili v prihláške. V mobilnej aplikácii Dôvera budete mať aj digitálny preukaz poistenca seba a svojich detí.“ Rovnako je to aj v prípade Všeobecnej zdravotnej poisťovne.
S novým preukazom dorazí aj list s prihlasovacími údajmi do online pobočky Unionu a mobilnej aplikácie. Obe služby budú na plno fungovať od 1. januára 2026. Pôvodný preukaz sa neodovzdáva späť. Odporúčané je len jeho znehodnotenie, aby sa od začiatku roka poistenci preukazovali už len novým dokladom.
Zmenu zdravotnej poisťovne musia ľudia nahlásiť svojmu zamestnávateľovi – ideálne čo najskôr, najneskôr však do 8. januára 2026. „Lekárom nie je nutné zmenu poisťovne nahlasovať, avšak niektorí lekári informáciu o zmene vítajú,“ dodala hovorkyňa poisťovne. Union zároveň upozorňuje, že celý proces doručovania bude poistencov sprevádzať formou SMS alebo e-mailu.





















