Cestnú premávku na Slovensku čaká množstvo zmien. Ministerstvo vnútra pripravilo nový návrh zákona, ktorý má sprísniť postihovanie dopravných priestupkov a reagovať na technologický vývoj. Dotkne sa vodičov osobných aj nákladných áut, cyklistov, kolobežkárov a aj samotných samospráv. V návrhu figuruje niekoľko noviniek, ktoré výrazne zmenia doterajšiu prax.
Najväčšiu pozornosť však púta časť o pokutách. Sankcie sa nielen sprísňujú, ale zásadne mení aj spôsob ich udeľovania. Téme sa venoval portál Pravda.
Pokuta ti príde domov, výhovorky už nebudú fungovať
Jednou z najzásadnejších zmien je rozšírenie tzv. objektívnej zodpovednosti. To znamená, že ak niekto poruší dopravné pravidlá, pokuta príde držiteľovi vozidla, bez ohľadu na to, kto auto šoféroval. Nebudeš sa už môcť „vyviniť“ tým, že uvedieš iného vodiča.
Možnosť podať odpor sa ruší. Tým chce štát zjednodušiť byrokraciu a eliminovať obchádzanie pravidiel. Opatrenie vychádza z odporúčaní Najvyššieho kontrolného úradu.
Mobil v ruke? Takmer 250 eur
Ministerstvo zavádza nové výšky pokút, ktoré sa budú uplatňovať práve cez objektívnu zodpovednosť. Tie najvyššie tresty dostaneš za časté priestupky, ktoré dnes bývajú len mierne sankcionované.
- 249 eur za používanie telefónu alebo iného zariadenia počas jazdy.
- 99 eur za nedodržanie bezpečnej vzdialenosti.
- 99 eur za vojdenie do križovatky, ak nemôžeš pokračovať v jazde.
- 249 eur za jazdu v protismere.
- 78 eur za nepoužitie bezpečnostného pásu na predných sedadlách.
Zákon pamätá aj na to, že tieto priestupky bude možné dokumentovať technickými prostriedkami – kamerami či radarom. Práve tieto zábery budú slúžiť ako podklad k pokutám.

Obce dostanú viac moci
Zmeny sa dotknú aj samospráv. Obce budú môcť po novom riešiť niektoré priestupky samostatne, bez účasti Policajného zboru. Týka sa to predovšetkým deliktov súvisiacich s prekročením rýchlosti, zákazom vjazdu či odbočenia.
Ministerstvo tým reaguje na požiadavky samospráv, ktoré chcú mať efektívnejší dosah na bezpečnosť na svojom území.
Nové pravidlá pre autoškoly
Zákon myslí aj na budúcich vodičov. Výcvik v autoškolách sa rozdelí na teoretickú a praktickú časť. Navyše, uchádzači o vodičák skupiny B budú musieť mať aspoň ukončené základné vzdelanie. Doteraz to nebola podmienka.
Zavádzajú sa aj zmeny v zákone o správnych poplatkoch a autoškolách, ktoré majú zjednotiť a sprehľadniť systém výučby.
Kolobežky, segwaye a MEV pod drobnohľadom
Technologický vývoj si vynútil aj zaradenie nových typov vozidiel do legislatívy. Vznikne samostatná kategória Malé elektrické vozidlá (MEV), ktoré sa budú správať ako cyklisti – môžu jazdiť po cyklotrasách, pri pravom okraji vozovky alebo po krajnici.
Ak má ale kolobežka sedadlo a rýchlosť nad 25 km/h, už nebude považovaná za „hračku“, ale za motorové vozidlo. Na jej používanie budeš potrebovať vodičské oprávnenie a technické osvedčenie.
Od januára 2025 bude tiež platiť povinnosť výrobných štítkov pre kolobežky a samovyvažovacie vozidlá.
Kamionisti dostanú výnimky, ale aj nové pravidlá
Zákon zavádza aj zmeny v oblasti nákladnej dopravy:
- Ruší sa plošný zákaz predbiehania kamiónov, ktorý platil na diaľniciach 15 rokov. Predbiehať sa bude môcť len tam, kde je to bezpečné a premávka to umožňuje.
- Mení sa čas zákazu jázd cez sviatky a víkendy – začne sa neskôr, aby sa vozidlá stihli dostať do cieľa bez výnimiek.
- Zavádzajú sa automatické výnimky pre určité vozidlá, napríklad pre zásobovanie podnikov, zvoz odpadu, poľnohospodárske stroje alebo opravy infraštruktúry.
- Zruší sa plošný zákaz vjazdu vozidiel nad 12 ton na cesty III. triedy, ak ide o technickú zastávku – tankovanie, oprava, STK, servis.





















