Slovenskí vodiči čelia za posledné roky veľkým zmenám. Od januára 2026 spúšťajú rezorty financií, dopravy a vnútra generálne upratovanie evidencie vozidiel. Najväčší šok? Technickou kontrolou (STK) už neprejdete, ak nemáte platné Povinné zmluvné poistenie (PZP). Táto zmena sa dotkne stoviek tisíc Slovákov jazdiacich bez poistenia. Navyše, na európskej úrovni sa intenzívne diskutuje o zavedení každoročnej STK pre staršie autá.
Kľúčovou zmenou, ktorá začne platiť v roku 2026, je prepojenie STK a PZP. Kým doteraz sa na technickej a emisnej kontrole skúmal výhradne technický stav vozidla (brzdy, podvozok, emisie), po novom pribudne digitálny filter. Vozidlo, ktoré nebude mať aktívne a uhradené povinné zmluvné poistenie, automaticky technickou kontrolou neprejde.
Štát tým reaguje na alarmujúci stav. Podľa oficiálnych odhadov sa po našich cestách pohybuje viac než 300-tisíc aktívne používaných vozidiel bez platného PZP. Majitelia takýchto áut riskujú nielen pokuty, ale v prípade nehody hradia všetky škody z vlastného vrecka.
Veľké čistenie
Nová legislatívna úprava prinesie aj hromadné prečistenie evidencie. Celkovo je v databázach dokonca vyše 600-tisíc nepoistených áut, pričom mnohé z nich už roky neexistujú, no oficiálne stále „žijú“.
Prvá fáza sa zameria na vozidlá, ktoré nemajú poistenie dlhšie než dva roky. Držitelia takýchto vozidiel dostanú upozornenie – ak naň nebudú reagovať, ich auto bude trvalo odhlásené z evidencie. Rovnaký postup bude platiť aj pre vozidlá dlhodobo dočasne vyradené, ktorých majitelia si nesplnili oznamovaciu povinnosť. Cieľ je jasný: vyčistiť databázy a nastoliť poriadok.
Hrozba každoročnej STK: Návrh z Bruselu
Kým Slovensko sprísňuje administratívu, na úrovni Európskej únie sa diskutuje o ďalšom radikálnom kroku, ktorý by zasiahol peňaženku každého motoristu. Európska komisia totiž zvažuje návrh, aby autá staršie ako desať rokov museli absolvovať technickú kontrolu každý rok, namiesto súčasných dvoch. Hoci ide zatiaľ len o návrh, vyvoláva búrlivé diskusie.
Motoristický novinár Juraj Hrivnák pre TVNOVINY.sk k téme uviedol: „Preštudoval som si trošku aj zahraničné štúdie, ktoré sa tomu venovali a uvažovali nad sprísnením. Nakoniec tú myšlienku zavrhli, lebo zistili, že to má veľmi minimálny prínos na bezpečnosť. A ďalšia vec je, že technický stav vozidla je zodpovedný iba za 3 percentá nehôd.“

Mobilné kontroly na diaľniciach
Súčasne s legislatívnym sprísňovaním sa po celej Európe objavujú aj dôkladnejšie metódy kontrol. Napríklad v susednom Česku už fungujú mobilné stanice technickej kontroly. Tieto upravené kamióny, ktorých nákup stál milión eur, dokážu priamo na diaľniciach vykonávať kontroly autobusov a kamiónov.
Kontrolóri tak prichádzajú priamo za vodičom, nie naopak. Vo vnútri nákladných áut ukrývajú špičkovú technológiu a hydraulický mechanizmus, vďaka ktorému v priebehu pár minút vysunú technický modul. Sú tak schopní dôkladne merať účinnosť bŕzd, stav riadenia a náprav – teda veci, ktoré bežná policajná kontrola nemá šancu odhaliť. Závažné nedostatky vedú k okamžitým pokutám, ktoré v Česku dosahujú až 145 eur.
Pripravte sa v predstihu
Rok 2026 bude pre slovenských vodičov časom, kedy sa už neoplatí hazardovať s povinnosťami. Ak chcete prejsť technickou kontrolou bez stresu a vyhnúť sa vyradeniu auta z evidencie, skontrolujte si už teraz:
- Platnosť a úhradu PZP a nastavte si pripomienku na platbu.
- Technický stav vozidla, najmä ak má nad desať rokov.
- Rezervujte si STK v dostatočnom predstihu.





















