Vianoce sú pre mnohé domácnosti najnákladnejším obdobím roka – a neplatí to len o darčekoch. Čoraz viac Slovákov si tento rok všíma aj to, koľko ich bude stáť štedrá večera či predvianočné upratovanie. Nový prieskum agentúry Ipsos pre spoločnosť Home Credit ukázal, že rozdiely medzi rodinami sú obrovské: niektoré domácnosti sa zmestia pod 20 eur, iné minú stovky.
Koľko stojí štedrá večera?
Najväčšia časť domácností (35 %) plánuje na štedrú večeru minúť 50 až 100 eur. Ide o najčastejší vianočný rozpočet, ktorý zahŕňa tradičné jedlá ako kapor, šalát, koláče aj menšie pohostenie.
Tretina opýtaných sa však chce zmestiť pod hranicu 50 eur. Do 20 až 50 eur sa plánuje vojsť 22 % rodín, čo podľa analytikov súvisí najmä s tým, že mnohí nakupujú suroviny v predstihu alebo využívajú akcie a predvianočné zľavy.
Najskromnejšie sviatky budú mať štyri zo sto domácností – tie uviedli, že na celú štedrú večeru môžu minúť menej než 20 eur. Naopak, päť zo sto rodín plánuje štedrovečerný rozpočet vyšší než 200 eur.

Kto šetrí a kto míňa viac?
Podľa analytika Home Creditu Jaroslava Ondrušeka patria nižšie sumy častejšie ľuďom zo Žilinského kraja. Vyššie rozpočty – 150 až 200 eur – sa objavujú najmä v rodinách s viac ako piatimi členmi, kde už len množstvo surovín výrazne zvyšuje cenu.
Domácnosti s príjmom 3-tisíc až 4-tisíc eur mesačne zase častejšie uvádzajú, že za večeru minú viac než 200 eur. Zaujímavosťou je, že tieto hodnoty nie sú výrazne odlišné od minulého roka – rozdiely sú len v jednotlivých percentách.
Väčšina bude večerať doma
Podľa prieskumu bude až 87 % Slovákov tráviť štedrú večeru doma. Jeden percentuálny bod pripadá na tých, ktorí pôjdu do reštaurácie, 15 % bude večerať u príbuzných a ďalšie 2 % strávia večer u známych. Tieto údaje sa oproti minulému roku takmer nezmenili.
Predvianočné upratovanie zdraželo
Vianočné upratovanie plánuje šesť z desiatich opýtaných. Väčšina ho zvládne svojpomocne, no 8 % Slovákov si naň zaplatí firmu alebo upratovačku. A tieto služby zdraželi.
Najčastejšia cena je do 100 eur, čo je citeľný nárast oproti vlaňajšku. Kým minulý rok uvádzalo cenu 60–100 eur len 24 % ľudí, dnes je to až 47 %. Ďalších 20 % zaplatí 100 až 150 eur a približne jeden z desiatich dokonca viac než 200 eur.
Ondrušek upozorňuje, že komplexné „vyblýskanie“ domácnosti si častejšie objednávajú mladí ľudia od 18 do 26 rokov a obyvatelia Prešovského kraja, kde sa tento trend objavuje najvýraznejšie.




















