Tvrdý úder z Bruselu: Zákaz šoférovania bude po novom platiť pre nezodpovedných vodičov od Bratislavy až po Lisabon

EÚ sprísňuje pravidlá.


Európsky parlament dal zelenú zásadnej reforme, ktorá od základov mení pravidlá na našich cestách. Ak ste si doteraz mysleli, že pokuta či odobratie vodičského preukazu v zahraničí zostane len lokálnou nepríjemnosťou, nové nariadenia vás vyvedú z omylu. Európa sa totiž rozhodla prepojiť systémy a zaviesť novinky, ktoré pocíti každý jeden šofér v Únii.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Doterajšia prax bola pre mnohých cestných pirátov pohodlná: ak vodič prišiel o papiere v jednom štáte, po prekročení hraníc mohol bez väčších problémov jazdiť ďalej, informuje portál Euronews. Štatistiky ukazujú, že až 40 % priestupkov spáchaných v zahraničí zostalo kvôli administratívnym bariéram nepotrestaných. To sa teraz končí. Po novom bude zákaz činnosti udelený v ktoromkoľvek členskom štáte platiť automaticky v celej EÚ.

Tento „čierny zoznam“ sa týka najmä závažných deliktov:

  • Jazda pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok.
  • Extrémne prekročenie rýchlosti.
  • Používanie mobilu za volantom a iné rozptyľovanie.
  • Zavinenie vážnych nehôd so zranením či úmrtím.

Mechanizmus bude rýchly – po udelení zákazu musí domovský štát vodiča do 15 dní zneplatniť jeho licenciu pre celé územie Európy. Existujú však výnimky vychádzajúce z rozdielnych zákonov (napríklad nulová tolerancia alkoholu v jednej krajine verzus povolený limit v druhej), ktoré museli europoslanci akceptovať ako kompromis.

Shutterstock

Vodičák v mobile a nové pravidlá pre mladých

Okrem trestov prichádza Únia aj s technologickým pokrokom – digitálnym vodičským preukazom. Ten budeme mať k dispozícii v smartfóne a postupne sa stane primárnym dokladom, hoci klasická kartička zostane na vyžiadanie dostupná.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zmeny čakajú aj začínajúcich vodičov a profesionálov:

  1. Skúšobná lehota: Nováčikov čaká minimálne dvojročná „podmienka“ s nulovou toleranciou alkoholu a prísnejšími trestami za nepripútanie sa.
  2. Šoférovanie od 17-tich: Mladí vodiči si budú môcť sadnúť za volant už v sedemnástich, no až do plnoletosti výhradne pod dohľadom skúseného sprievodcu.
  3. Mladší kamionisti: Kvôli kritickému nedostatku vodičov sa hranica pre vedenie kamiónov posúva na 18 rokov a autobusov na 21 rokov. Táto časť však vyvoláva vlnu kritiky kvôli obavám o bezpečnosť.

Nové pravidlá sú súčasťou ambiciózneho plánu „Vision Zero“, ktorého cieľom je do roku 2030 znížiť počet úmrtí na cestách na polovicu. Minulý rok totiž na európskych cestách vyhaslo takmer 20-tisíc životov. Členské štáty majú teraz tri roky na to, aby tieto smernice zapracovali do svojich národných zákonov.

Mýtus, ktorý môže vodičov vyjsť draho

Aktuálne sa nachádzame v zimnom období, ktoré dáva vodičom zabrať asi najviac zo všetkých. Zima na slovenských cestách nie je len o mraze a snehu, ale najmä o agresívnej chémii. Kým cestári bojujú s poľadovicou, vaše auto zvádza tichý boj o život s cestnou soľou a nánosmi špiny. Mnohí vodiči v mrazoch umývanie odkladajú, no v skutočnosti tým svojmu vozidlu podpisujú predčasný ortieľ v podobe hrdze. Ako teda umývať auto bezpečne, aj keď ortuť teplomera klesá pod nulu?

Mohlo by ťa zaujímať:

Mýtus, ktorý môže vodičov vyjsť draho: Škodia mrazy laku alebo auto v zime umývaním v skutočnosti zachraňujete?


Tagy:
REKLAMA
Redakcia
Redakcia EMEFKA je tím skúsených redaktorov, autorov a kreatívcov, ktorí denne prinášajú zábavný, inšpiratívny a aktuálny obsah zo sveta popkultúry, lifestyle a spoločenského diania. Naši autori dbajú na kvalitu, overovanie faktov a originalitu, aby čitateľom poskytli spoľahlivé a pútavé články, ktoré si získali tisíce fanúšikov po celom Slovensku.
Najčítanejšie
Podobné