Európsky parlament dal zelenú zásadnej reforme, ktorá od základov mení pravidlá na našich cestách. Ak ste si doteraz mysleli, že pokuta či odobratie vodičského preukazu v zahraničí zostane len lokálnou nepríjemnosťou, nové nariadenia vás vyvedú z omylu. Európa sa totiž rozhodla prepojiť systémy a zaviesť novinky, ktoré pocíti každý jeden šofér v Únii.
Doterajšia prax bola pre mnohých cestných pirátov pohodlná: ak vodič prišiel o papiere v jednom štáte, po prekročení hraníc mohol bez väčších problémov jazdiť ďalej, informuje portál Euronews. Štatistiky ukazujú, že až 40 % priestupkov spáchaných v zahraničí zostalo kvôli administratívnym bariéram nepotrestaných. To sa teraz končí. Po novom bude zákaz činnosti udelený v ktoromkoľvek členskom štáte platiť automaticky v celej EÚ.
Tento „čierny zoznam“ sa týka najmä závažných deliktov:
- Jazda pod vplyvom alkoholu alebo omamných látok.
- Extrémne prekročenie rýchlosti.
- Používanie mobilu za volantom a iné rozptyľovanie.
- Zavinenie vážnych nehôd so zranením či úmrtím.
Mechanizmus bude rýchly – po udelení zákazu musí domovský štát vodiča do 15 dní zneplatniť jeho licenciu pre celé územie Európy. Existujú však výnimky vychádzajúce z rozdielnych zákonov (napríklad nulová tolerancia alkoholu v jednej krajine verzus povolený limit v druhej), ktoré museli europoslanci akceptovať ako kompromis.

Vodičák v mobile a nové pravidlá pre mladých
Okrem trestov prichádza Únia aj s technologickým pokrokom – digitálnym vodičským preukazom. Ten budeme mať k dispozícii v smartfóne a postupne sa stane primárnym dokladom, hoci klasická kartička zostane na vyžiadanie dostupná.
Zmeny čakajú aj začínajúcich vodičov a profesionálov:
- Skúšobná lehota: Nováčikov čaká minimálne dvojročná „podmienka“ s nulovou toleranciou alkoholu a prísnejšími trestami za nepripútanie sa.
- Šoférovanie od 17-tich: Mladí vodiči si budú môcť sadnúť za volant už v sedemnástich, no až do plnoletosti výhradne pod dohľadom skúseného sprievodcu.
- Mladší kamionisti: Kvôli kritickému nedostatku vodičov sa hranica pre vedenie kamiónov posúva na 18 rokov a autobusov na 21 rokov. Táto časť však vyvoláva vlnu kritiky kvôli obavám o bezpečnosť.
Nové pravidlá sú súčasťou ambiciózneho plánu „Vision Zero“, ktorého cieľom je do roku 2030 znížiť počet úmrtí na cestách na polovicu. Minulý rok totiž na európskych cestách vyhaslo takmer 20-tisíc životov. Členské štáty majú teraz tri roky na to, aby tieto smernice zapracovali do svojich národných zákonov.
Mýtus, ktorý môže vodičov vyjsť draho
Aktuálne sa nachádzame v zimnom období, ktoré dáva vodičom zabrať asi najviac zo všetkých. Zima na slovenských cestách nie je len o mraze a snehu, ale najmä o agresívnej chémii. Kým cestári bojujú s poľadovicou, vaše auto zvádza tichý boj o život s cestnou soľou a nánosmi špiny. Mnohí vodiči v mrazoch umývanie odkladajú, no v skutočnosti tým svojmu vozidlu podpisujú predčasný ortieľ v podobe hrdze. Ako teda umývať auto bezpečne, aj keď ortuť teplomera klesá pod nulu?





















