Keď sa povie jazdenie na spotrebu, mnohí si predstavia starého šoféra, ktorý sa na svojom malom autíčku za 500 eur pohybuje po meste rýchlosťou 40 km/h a zdržuje celú premávku. Avšak, v skutočnosti nemusí byť ekonomické šoférovanie spojené s mimoriadne pomalou jazdou. Existuje niekoľko pravidiel, ktoré keď dodržíš, spotrebu môžeš znížiť aj o viac ako 1 liter na 100 kilometrov.
Len si to predstav, ako by sa ti páčilo, ak by si mesačne ušetril 50, 70 či dokonca 100 eur na tankovaní len preto, že trochu zmeníš svoj jazdný štýl? Pritom jazdenie na spotrebu nemusí byť vôbec náročné. Stačí ho len trochu potrénovať, a keď sa ti jednotlivé zvyky vryjú pod kožu, budeš ho praktizovať úplne automaticky.
Pozeraj sa dopredu
Áno, každý z nás sa pri šoférovaní pozerá dopredu. Avšak, je veľký rozdiel v tom, či tvoje zorné pole končí na nárazníku auta, ktoré ide pred tebou, alebo siaha aj ďalej. Najmä mnohí začínajúci šoféri majú problém s tým, že sa nepozerajú dostatočne ďaleko pred seba. Fixujú sa na najbližšie auto a podľa toho upravujú rýchlosť svojho vozidla.
No to je chyba. Totiž, v takom prípade musíš neustále nárazovo brzdiť či pridávať, čo má negatívny dopad na spotrebu. Základom ekonomického jazdenia je predvídanie. Pozeraj sa čo najviac dopredu a analyzuj, ako sa bude vyvíjať situácia v nasledujúcich sekundách. Tvoje jazdenie tak bude oveľa plynulejšie.
Využívaj plachtenie a brzdenie motorom
Keď vidíš, že na semafore, ktorý je niekoľko stoviek metrov pred tebou, zasvietila červená, vyraď do neutrálu. Auto sa tak dostatočne vysokou rýchlosťou dovezie ku križovatke vlastnou zotrvačnosťou. Keď sa budeš blížiť ku križovatke, využiť môžeš brzdenie motorom – tým, že zaradíš nižší prevodový stupeň.
V dlhších klesaniach je lepšie mať zaradený prevodový stupeň. Totiž, budeš mierne brzdiť motorom, takže nemusíš toľko opotrebúvať brzdy. No benefit je aj v tom, že keď sa vezieš pri zaradenom prevodovom stupni, motor nespotrebúva žiadne palivo. No keď vyradíš do neutrálu, do motora už musí prúdiť nejaké palivo, aby udržal voľnobežné otáčky.
Podtáčaním motora často neušetríš
Mnohí vodiči veria jednoduchej priamej úmere, že čím nižšie otáčky, tým nižšia spotreba. Avšak, to vždy neplatí. Predstav si, že ideš po okresnej ceste rýchlosťou 70 km/h a blíži sa stúpanie. Ty si povieš, že ideš šetriť palivo, a tak necháš zaradený 6. prevodový stupeň, pri ktorom motor točí 1400 ot/min. Teda, nemá dostatočne vysoké otáčky a trpí. V stúpaní nedokáže dobre ťahať, tak začneš viac tlačiť na plyn.
Riadiaca jednotka sa bude snažiť spraviť všetko pre to, aby auto začalo viac zrýchľovať. A tak bude vstrekovať viac a viac paliva, no auto stále nepôjde rýchlejšie, lebo motor nebude v optimálnych otáčkach. Ak by si ale podradil do 5. prevodového stupňa, na ktorom by motor točil napríklad 1800 ot/min, už by mal vhodné otáčky, v ktorých by poskytoval viac výkonu a krútiaceho momentu. Riadiaca jednotka by tak nemusela vstrekovať toľko paliva a auto by šlo do kopca oveľa dynamickejšie. Dôležitá rada teda znie – jazdi v optimálnych otáčkach a nepodtáčaj zbytočne motor.
Nájdi si optimálnu cestovnú rýchlosť
Odpor vzduchu narastá exponenciálne s rýchlosťou. Toto fyzikálne pravidlo sa ukazuje najmä pri jazdení po diaľnici. Napríklad, pokiaľ ideš rýchlosťou 115 km/h, spotreba môže byť aj o viac než liter na 100 km nižšia ako pri 130 km/h. Pritom, ak necestuješ práve niekam do Chorvátska, do cieľa prídeš len o pár minút neskôr.
Skús si na svojom aute otestovať, pri akej diaľničnej rýchlosti má najnižšiu spotrebu. Mysli na to, že pri kratších trasách zmena rýchlosti o 10 či 15 km/h až taký veľký rozdiel v čase neurobí. Na spotrebe však vieš pomerne citeľne ušetriť.