Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) chce zmodernizovať tridsať osobných vozňov radu Bdtmee do regionálnej dopravy. Investíciu na dva roky s predpokladanou hodnotou 32,4 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) plánuje financovať s využitím prostriedkov Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra. Ide o súčasť modernizácie železničných koľajových vozidiel národného vlakového dopravcu.
Ako vyplýva z informácií k zákazke vo Vestníku verejného obstarávania, železničiari vybrali za poskytovateľa uvedených služieb spoločnosť ŽOS Trnava, a. s. Zmluvu zatiaľ nepodpísali, pretože tendrovú dokumentáciu na eurofondovú zákazku na podnet ZSSK od januára tohto roka ešte kontroluje Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Ponuku predložila aj spoločnosť ŽOS Vrútky, a. s.
Podľa novely zákona o verejnom obstarávaní, ktorú už podpísala prezidentka SR Zuzana Čaputová, zákazky financované z európskych peňazí bude po novom kontrolovať ÚVO až po uzavretí zmlúv a nie skôr, ako doteraz. „Predmetná novela zákona o verejnom obstarávaní má vstúpiť do platnosti od 1. apríla. Do tohto dátumu však predpokladáme vydanie rozhodnutia ÚVO k uvedenému projektu,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Osobné vozne by mali byť po modernizácii nasadené na trati Zvolen – Košice. ZSSK vyhlásila verejnú súťaž na modernizáciu tridsiatich vozňov, z toho deväť cez opciu, ešte v decembri 2020. Tieto vozne boli vyrobené v rokoch 1989 a 1990 vo VEB Waggonbau Bautzen vo východonemeckom Budyšíne. Šesť z nich zmodernizujú na klimatizované vozne 1. a 2. triedy pre regionálnu dopravu a na prepravu cestujúcich na invalidných vozíkoch s možnosťou opcie na ďalšie tri vozne. Pätnásť kusov prerobia na klimatizované vozne 2. triedy pre regionálnu dopravu a cez opciu ešte šesť navyše.