Aj tento rok prebieha súťaž o anticenu Sexistický kix, hlasovať v nej môžeš do 3. decembra. Anticena tematizuje problematiku sexizmu v reklame a upozorňuje aj na vplyv sexizmu v reálnom živote. Celý projekt vznikol pod krídlami mimovládnej organizácie Aliancia žien a prebieha už šesť rokov. Tento ročník je ale trochu atypický, keďže sa organizátorky rozhodli spojiť dva ročníky. Nominovať kandidátov na anticenu mohol ktokoľvek zo širokej verejnosti.
Ako sa uvádza aj na oficiálnej stránke anticeny, mnohé slovenské reklamy stále posilňujú rodové stereotypy. Dehumanizujúco sa zobrazujú najmä ženské telá a sexualizovanie ľudí (najčastejšie žien), čím sa z nich robia len objekty ovládané intímnymi pudmi. V nomináciách nájdeme skutočne rôznorodú prehliadku firiem, ktoré sa dopustili sexizmu v reklame.
Je medzi nimi napríklad firma Fusakle, ktorá pri propagovaní limitovanej série ponožiek a seriálu Pán profesor zverejnila študentku v krátkej sukni a s odhalenými nohami. Online vzdelávacia agentúra GtoG sa zase „blysla“ obrázkom s nápisom: „Kľudná žena, kľudná domácnosť“, ktorou len posilňuje rodové stereotypy o ženách ako hysterkách.
Sexizmus v reklamách je častý jav
Čistiace a upratovacie služby Ekoenviro zase svoje služby propagovali prehnane sexualizovaným obrázkom sporo odetej ženy, ktorá umýva auto. Podobných prešľapov sa v nomináciách nájde viacero. Mnohé spoločnosti stavili na prehnané sexualizovanie ženského tela, hoci to vzhľadom na ponúkané služby pôsobí vyslovene bizarne. Sem patrí napríklad Fokus Optika, ktorá láka na vyšetrenie zraku tým, že ľudia inak nebudú vidieť na krásne, sporo odeté ženy.
Firma DAPE Service, ktorá sa špecializuje na kľúčové služby a opravu obuvi, zase zverejnila fotku mladej ženy so zámkom na nohavičkách. Úplne absurdne pôsobí sexualizácia v prípade pohrebnej služby a krematória. Rakvu na obrázku drží päť krásnych žien v dráždivých šatách.
Práve táto reklama sa organizátorkám vryla poriadne do pamäti. „Mysleli sme si, že za 6 rokov kixu sme videli už naozaj všetko, ale sexualizáciu v reklame na pohrebné služby sme nečakali,“ uviedli na svojej facebookovej stránke. Dodali, že podobná reklama je nedôstojná a neempatická voči zosnulým aj pozostalým.
Mäsiarska spoločnosť Berto si nomináciu vyslúžila tým, že ponúka šunku pre chlapcov a šunku pre dievčatá. Podľa Aliancie žien podobné reklamy len zbytočne zdôrazňujú „opačnosť“ dievčat a chlapcov či žien a mužov ako jednoliatych skupín a posilňujú existujúce rodové nerovnosti.
Zároveň sú podľa nich neinkluzívne voči nebinárnym ľuďom. Medzi ďalšími nominovanými nájdeme napríklad reštauráciu Park restaurant & grill, potravinársku firmu Hollandia Slovensko, firmu TimeWood, ale aj Národnú banku Slovenska či satirickú stránku Zomri.