Možno to poznáš aj ty. Ideš si pekne po okresnej ceste alebo diaľnici za iným autom, užívaš si jazdu a zrazu započuješ ranu. Pozeráš, čo sa stalo, a vtom zahliadneš na čelnom skle nepeknú prasklinu alebo kráter od kamienka. Takéto poškodenie na prvý pohľad zamrzí, no mnohí vodiči ho potom majú tendenciu ignorovať.
A práve to je jedna z najčastejších chýb slovenských vodičov, ktorá ťa môže vyjsť draho. Ak sa chceš vyhnúť zbytočným problémom, poradíme ti, ako postupovať a ktorým chybám sa vyhýbať.
Menšie bodky od kamienkov alebo prasklinky vyzerajú na prvý pohľad nevinne. Zákon hovorí, že sklo treba opraviť alebo vymeniť, ak je poškodenie v zornom poli vodiča väčšie ako 20 mm, čo je približne veľkosť 2 € mince. Mnohé praskliny sú však menšie, a tak ich vodiči spokojne ignorujú. Tu sú dôvody, prečo to netreba brať na ľahkú váhu.
Prasklina sa bude zväčšovať
Problém je však v tom, že prasklina nikdy neostane rovnako veľká. Skôr či neskôr sa začne zväčšovať. Zrazu tak už nebude mať 20 mm, ale napríklad 50. V tom horšom prípade sa jedného pekného dňa zrazu roztiahne po celom čelnom skle a jazdenie v takomto aute už bude vyslovene nebezpečné.

Na zväčšovanie praskliny vplýva viacero faktorov. Tým hlavným sú rázy a vibrácie pri jazde. Sklo je veľmi citlivé a len čo sa niekde oslabí prasklinou, každá vibrácia pri jazde môže spôsobiť ďalšie rozrušenie materiálu. Nehovoriac o tom, že na zväčšovanie praskliny vplývajú aj zmeny teploty či zamŕzanie vody v zimnom období. Stačí, že raz sa do praskliny dostane voda, ktorá zamrzne, a poškodenie sa jednoducho zväčší aj trojnásobne.
Väčšie náklady na opravu
Vo všeobecnosti platí, že praskliny s veľkosťou do približne 50 mm sa dajú opraviť. Teda, nemusíš kvôli nim hneď meniť čelné sklo. Samozrejme, pokiaľ je prasklina v zornom poli vodiča, veľkosť môže byť najviac 20 mm. Profi oprava praskliny ťa vyjde na pár desiatok eur.
Špecialisti na opravu skiel jednoducho vyplnia prasklinu alebo kráter od kamienka špeciálnou hmotou, ktorá rozrušené miesto zacelí, zabráni prenikaniu vody a spojí ho tak, že sa nebude ďalej rozširovať. Pokiaľ však budeš prasklinu ignorovať a necháš si ju opraviť až po mesiaci od momentu, keď vznikla, hrozí ti, že už bude príliš veľká a oprava nebude možná. Neostane ti tak nič iné než vymeniť čelné sklo, čo pri moderných autách môže znamenať investíciu aj viac ako 1000 €.
Hrozba pokuty a iných problémov
Keď ťa zastavia policajti, radi sa pozrú na čelné sklo, či na ňom neuvidia do očí bijúcu prasklinu v zornom poli, ktorá má viac ako 20 mm. Ak ju nájdu, hrozí ti pokuta, keďže auto nie je spôsobilé na prevádzku po cestných komunikáciách.

Naviac, veľká prasklina na čelnom skle môže znamenať aj to, že tvoje auto neprejde cez STK. Práve preto je dobré opravu poškodenia na okne riešiť čo najskôr po tom, ako vznikne.
Rady starých mám nefungujú
Možno si povieš, že nebudeš platiť desiatky eur za opravu praskliny na čelnom skle, ale radšej ju skúsiš opraviť sám. To však nie je dobrý nápad. Experimenty so sekundovým lepidlom, lepiacou páskou či inými metódami jednoducho nefungujú. Prasklina sa bude naďalej šíriť. Nehovoriac o tom, že keď do praskliny aplikuješ nejaké svoje lepidlo, môže sa stať, že odborníci v servise ju už následne nebudú vedieť kvalitne zaceliť, lebo hmota na opravu skla s ním bude nežiaduco reagovať.
Zváž poistenie čelného skla
Ak máš na svojom aute len PZP, pouvažuj nad tým, či sa ti neoplatí pripoistenie čelného skla. To zvyčajne navýši cenu poistenia len o pár desiatok eur, ale môžeš pokojne spávať, keďže väčšia prasklina na čelnom skle nebude pre teba automaticky znamenať opravu za stovky eur. Poistenie čelného skla má zmysel hlavne v prípade, že so svojím autom jazdievaš v zime po okresných cestách, ktoré sa často posýpajú kamienkami.