Ak si už prezul na zimné pneumatiky, skontroluj túto dôležitú vec. Väčšina ľudí ju zanedbá

Mnohí ani netušia, akú dôležitú vec zanedbali.


Ak si už niekedy šoféroval a zrazu mal pocit, že auto reaguje akosi podozrivo, problém nemusí byť v tebe ani v ceste. Vo väčšine prípadov za to môže úplne obyčajná vec, ktorú väčšina vodičov ignoruje, kým sa niečo nepokazí. A hoci to znie ako detail, práve táto maličkosť dokáže rozhodnúť o tom, či dôjdeš domov v pohode alebo s pomocou „odťahovky“. Téme sa venoval portál Azet.sk.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Reč je o nesprávnom tlaku v pneumatikách. Práve tie spájajú tvoje auto s cestou a majú na starosti priľnavosť, stabilitu, brzdnú dráhu aj tvoje prežitie, keď prechádzaš zákrutou o kilometer za hodinu rýchlejšie, než by si mal. Napriek tomu je tlak v nich jednou z najignorovanejších tém medzi vodičmi. A riešiť ho treba najmä v prechodných obdobiach – na jeseň a na jar, kedy naše autá prezúvame do nových papučiek.

Ani tak, ani tak

Nedostatočne nafúkaná pneumatika na prvý pohľad nevyzerá ako problém, no v praxi to pre ňu znamená oveľa vyššie namáhanie. Guma sa viac prehrieva, bočnice sa deformujú a behúň sa opotrebúva hlavne po stranách. Takáto pneumatika stráca pevnosť a jej životnosť sa výrazne skracuje — v extrémnych prípadoch môže zlyhať aj počas jazdy.

Nízky tlak tiež zvyšuje riziko poškodenia disku alebo vzniku typickej „bubliny“, ktorá vzniká po náraze do jamy. A keďže naše krásne Slovenské cesty sú posiate výtlkmi, je to riziko, ktoré netreba podceňovať.

Niektorí vodiči sa zas spoliehajú na opačný extrém a do pneumatík napumpujú viac vzduchu v domnení, že tým znížia spotrebu. Realita je však iná. Príliš vysoký tlak znižuje komfort, auto horšie kopíruje povrch a v zákrutách stráca priľnavosť. Pneumatika sa opotrebúva najmä v strede a pri prudkom náraze na prekážku môže dokonca prasknúť.

Shutterstock
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Prečo sa tlak v pneumatikách môže zrazu zmeniť?

Únik vzduchu je prirodzený jav. Nemusíš mať prepichnutú gumu – ventil, disk aj samotný materiál pneumatiky prepúšťajú malé množstvo vzduchu neustále. A na čo mnohí zabúdajú, pri výrazných zmenách teploty sa to deje ešte rýchlejšie. Ak sa k tomu pridá poškodený ventil alebo korózia, tlak začne padať rýchlejšie, než si stihneš všimnúť, že auto riadiš o čosi inak.

Problémom sa dá predísť jednoducho

Najspoľahlivejší spôsob, ako si ustrážiš svoje pneumatiky, je kontrolovať tlak zhruba raz za dva týždne, alebo vždy pred dlhšou cestou. V chladnejších mesiacoch aj častejšie. Tlak meraj na studených pneumatikách – teda pred jazdou. Odporúčané hodnoty máš priamo na štítku pri dverách vodiča alebo na veku palivovej nádrže.

Ak jazdíš s plným autom – či už máš na sedadlách rodinu, batožinu alebo vianočné darčeky tlak treba zvýšiť o približne 0,2 až 0,3 baru. Väčšie SUV môžu potrebovať aj o čosi viac.

Moderné autá už v základe obsahujú systém TPMS, ktorý upozorní na pokles tlaku. Staršie typy dokážu zachytiť len výrazné zmeny, no novšie senzory vedia ukázať konkrétne hodnoty každého kolesa. Ak tvoj model nič také nemá, senzory sa dajú doplniť. Len je dobré vyhnúť sa najlacnejším možnostiam – tie môžu mať výrazné odchýlky a skôr zamotajú hlavu, než pomôžu.

Správny tlak v pneumatikách znamená bezpečnejšiu jazdu, nižšiu spotrebu paliva aj dlhšiu životnosť pneumatík. A ak chceš vedieť, ktoré pneumatiky sú na zimu tie najlepšie, tejto téme sme sa nedávno venovali v článku. Môžeš si ho prečítať nižšie.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Mohlo by ťa zaujímať:

Ktoré zimné gumy sa oplatia najviac? Táto „svätá trojica“ valcuje drahú konkurenciu


Tagy:
REKLAMA
Redakcia
Redakcia EMEFKA je tím skúsených redaktorov, autorov a kreatívcov, ktorí denne prinášajú zábavný, inšpiratívny a aktuálny obsah zo sveta popkultúry, lifestyle a spoločenského diania. Naši autori dbajú na kvalitu, overovanie faktov a originalitu, aby čitateľom poskytli spoľahlivé a pútavé články, ktoré si získali tisíce fanúšikov po celom Slovensku.
Najčítanejšie
Podobné