Podtáčaním motora často neušetríš
Mnohí vodiči veria jednoduchej priamej úmere, že čím nižšie otáčky, tým nižšia spotreba. Avšak, to vždy neplatí. Predstav si, že ideš po okresnej ceste rýchlosťou 70 km/h a blíži sa stúpanie. Ty si povieš, že ideš šetriť palivo, a tak necháš zaradený 6. prevodový stupeň, pri ktorom motor točí 1400 ot/min. Teda, nemá dostatočne vysoké otáčky a trpí. V stúpaní nedokáže dobre ťahať, tak začneš viac tlačiť na plyn.
Riadiaca jednotka sa bude snažiť spraviť všetko pre to, aby auto začalo viac zrýchľovať. A tak bude vstrekovať viac a viac paliva, no auto stále nepôjde rýchlejšie, lebo motor nebude v optimálnych otáčkach.
Ak by si ale podradil do 5. prevodového stupňa, na ktorom by motor točil napríklad 1800 ot/min, už by mal vhodné otáčky, v ktorých by poskytoval viac výkonu a krútiaceho momentu. Riadiaca jednotka by tak nemusela vstrekovať toľko paliva a auto by šlo do kopca oveľa dynamickejšie. Dôležitá rada teda znie – jazdi v optimálnych otáčkach a nepodtáčaj zbytočne motor.
Nájdi si optimálnu cestovnú rýchlosť
Odpor vzduchu narastá exponenciálne s rýchlosťou. Toto fyzikálne pravidlo sa ukazuje najmä pri jazdení po diaľnici. Napríklad, pokiaľ ideš rýchlosťou 115 km/h, spotreba môže byť aj o viac než liter na 100 km nižšia ako pri 130 km/h. Pritom, ak necestuješ práve niekam do Chorvátska, do cieľa prídeš len o pár minút neskôr.
Skús si na svojom aute otestovať, pri akej diaľničnej rýchlosti má najnižšiu spotrebu. Mysli na to, že pri kratších trasách zmena rýchlosti o 10 či 15 km/h až taký veľký rozdiel v čase neurobí. Na spotrebe však vieš pomerne citeľne ušetriť.