Existujú pravidlá, ktoré ti pomôžu viesť komunikáciu efektívnejšie a vďaka ktorým si dokážeš vybaviť všetko, čo potrebuješ. Správne formulovať otázky a svoje myšlienky nedokáže každý, no zjednoduší to konverzáciu a ľahšie sa dozvieš potrebné informácie.
Veď ako sa hovorí: „Nemému decku ani vlastná mať nerozumie…“ Avšak, nie každý sa narodil ako zručný rečník a niektoré veci sa skrátka musíš naučiť. V dnešnej dobe sa obzvlášť oplatí disponovať dobrými komunikačnými zručnosťami, ako v práci, v škole i v bežnej medziľudskej komunikácii.
1) Klaď otvorené otázky. Ak položíš otázku, na ktorú je možná odpoveď iba áno a nie, pravdepodobne sa ani nič iné nedozvieš. Ak rovno vyklopíš, o čo ide, a pobádaš človeka, aby ti o tom povedal viac, je to pre získanie informácií oveľa efektívnejší spôsob.
2) Nepoužívaj neuvážene slová ako „vždy“, „nikdy“ a „všetko“, ktoré vetu zovšeobecnia. Vyhýbaj sa taktiež zbytočnému zveličovaniu, napríklad, keď hovoríš o niekom, že zakaždým mešká a pritom sa mu to stalo dvakrát.
Radšej konkretizuj a pouvažuj o tom, ako sa to stalo, čo sa stalo a presne koho sa to týka. Vyhrotené frázy často veľa vecí skresľujú, radšej sa snaž informácie upresniť.
3) Konkretizuj miesto a čas stretnutia. Nech dotyčný vie, že si zodpovedný a že sa toho raz dočká a nehovoríš to iba tak, aby nestála reč.
4) Ukáž osobe, s ktorou sa hádaš, že máš záujem problém vyriešiť. Ak sa totiž nenájde nikto, kto urobí prvý krok k vyriešeniu konfliktu, nikam sa neposuniete. Ukáž, že ti to nie je ľahostajné.
5) Zmeň negatívne zafarbené frázy na pozitívne. Napríklad namiesto: „Mrzí ma, že ťa zdržiavam“, povedz: „Si láskavý, že si si urobil na mňa čas.“ Znie to milšie a taktiež aj sebavedomejšie.
Odporúčame prečítať:
Slováci vo vtipnej dokresľovačke ukázali, ako si predstavujú ideálny relax
6) Pochváľ druhého, ak je dôvod. Takýmto spôsobom sa ľahšie nadväzuje konverzácia a taktiež sa človek stáva prístupnejším. Nehovoríme o žiadnom „riťolízačstve“, skôr o úprimnom komplimente. Ľudia sú v dnešnej dobe neprajní, chýba im sebavedomie alebo sú samoľúbi, čiže pochvala padne väčšine iba vhod.
7) Použi namiesto „nie“, „nie teraz“. Namiesto toho, aby si človeka úplne odstavil, napríklad pri pozvaní na kávu, daj mu šancu do budúcna. Keď povieš, že teraz sa to nehodí, ale inokedy s ním rád niekde pôjdeš, padne to lepšie ako strohé odmietnutie. Ideálne by bolo aj navrhnúť konkrétny dátum.
8) Počúvaj. Nato, aby si vedel reagovať a nerobil unáhlené závery, musíš vedieť, čo ti ten druhý človek hovorí. A to dosiahneš iba tým, že ho budeš počúvať. Ľudia majú radi dobrých poslucháčov, ktorým netreba všetko tisíckrát opakovať. Je ich totiž veľmi málo. A taktiež predtým, než začneš hovoriť, uisti sa, že už skončil a neskáč mu zbytočne do reči.
9) Poďakuj. Aj viackrát. Dnes to ľudia nemajú vo zvyku, no o to viac si to vážia. Je dobré vyjadriť vďačnosť človeku, ktorý pre teba niečo urobil, aby vedel, že ho neberieš ako samozrejmosť.
10) Snaž sa vyhnúť výrazom ako „asi“ či „možno“. Hlavne, ak ide o dôležité veci. Takéto výrazy totiž nechávajú človeka v neistote a kvôli nim nevie, či má s tebou počítať alebo nie.
11) Povedz „aj“ namiesto slovíčka „ale“, ktoré má schopnosť pomyselne vyškrtnúť všetky slová pred ním. Napríklad, keď chlapovi poďakuješ za kyticu s tým, že máš ALE radšej ruže, vezme to ináč, ako keď mu povieš, že máš rada aj tulipány. Vezme to ako inšpiráciu do budúcnosti a tie kvety ti fakt prinesie. Pár písmeniek je schopných premeniť význam celej vety.