Plánuješ si kupovať jazdené auto s automatickou prevodovkou? Možno od svojich kamošov alebo rôznych ľudí z okolia počúvaš, že lepšia je manuálna prevodovka, keďže ti pri nej nehrozia také drahé poruchy. To je síce pravda, ale povedzme si na rovinu, automatická prevodovka ti ponúkne oveľa väčší komfort. A pokiaľ vieš, na čo si dávať pozor pri kúpe, nemusíš sa v dohľadnej dobe báť drahých problémov.
Na druhej strane, ak nevieš, čo si pri kúpe auta s automatickou prevodovkou všímať, môže sa ti ľahko stať, že po pár týždňoch ti z vrecka v servise vytiahne tisícky eur. Aby si sa takýmto patáliám vyhol, pri testovacej jazde by si si mal všímať niekoľko detailov. Tipy, ktoré sme si pre teba pripravili, platia hlavne pre dvojspojkové prevodovky a klasické automatické prevodovky s hydromeničom, ktoré využíva väčšina výrobcov.
1. Plynulosť rozjazdu
Ak je automatická prevodovka v dobrom stave, keď pustíš brzdu a stojíš na rovnej ceste, auto by sa malo aj bez pridania plynu postupne rozbehnúť. Pokiaľ citeľne trhá alebo šklbe, niečo nebude v poriadku. Problémom je aj to, ak zostane auto po pustení brzdy dlhšie stáť na mieste a až potom sa pohne. Dvojspojkovým prevodovkám bežne chvíľku trvá, kým po pustení brzdy aktivujú spojky a auto sa rozbehne, ale ak auto stojí dlhšie ako 3 sekundy a potom sa začne s nevôľou rozbiehať, zbystri pozornosť.
Následne si vyskúšaj, ako sa bude auto rozbiehať, keď normálne pridáš plyn. Opäť platí, že by si nemal cítiť žiadne výrazne vibrovanie alebo trhanie. Pri dvojspojkových prevodovkách je trhnutie pri rozjazde niekedy bežné, ale pokiaľ sa ti zdá byť veľmi výrazné, s prevodovkou zrejme nebude všetko v poriadku.
2. Trhanie pri radení
Pri jazde skús tento jednoduchý trik. Keď bude auto na rovine, pusti brzdu, nechaj ho, nech sa samo rozbehne, a následne skús manuálne zaradiť druhý rýchlostný stupeň. Preradenie by malo byť úplne hladké, bez výrazného trhnutia. Ak prevodovka pri radení citeľne trhne, nie je to dobrý znak.
To isté platí aj pri radení za jazdy. Niektoré prevodovky bežne trhajú trochu viac, iné radia plynulejšie. Ak sa ti ale trhanie zdá byť príliš výrazné alebo cítiš, že zmena prevodového stupňa trvá akosi dlhšie, je možné, že prevodovka si bude v blízkej budúcnosti vyžadovať drahý servis.
Praktický tip: Trhanie pri radení alebo rozjazdoch môže niekedy spôsobovať starý olej v prevodovke. Keď ho vymeníš, trhanie možno prestane. Predajcu sa preto opýtaj, kedy bol naposledy menený. Na väčšine automatických prevodoviek by sa mal olej meniť každých 60 000 – 80 000 km. Nespoliehaj sa však na to, že vymeníš olej a všetko bude v poriadku. Ak si nie si istý, čo spôsobuje trhanie, radšej nechaj auto pred kúpou skontrolovať v servise.
3. Zvláštne zvuky
Častým znakom opotrebovanej automatickej prevodovky sú zvláštne kovové zvuky, klepanie alebo škrípanie, ktoré vychádza spod kapoty pri zrýchľovaní alebo preraďovaní. Pri testovacej jazde preto vypni rádio a poriadne sa započúvaj, či náhodou niečo takéto nepostrehneš.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane