Človek môže nadobudnúť pocit, že na neho podvody číhajú na každom rohu a musí sa neustále chrániť. No, nemôžeme povedať, že áno, pretože to vzbudzuje určitú dávku paranoje. Avšak vždy sa zíde príprava na situáciu, keby sme sa s nimi stretli. V EMEFKA sme ti počas leta priniesli dvojdielny letný návod na zahraničné triky na turistov.
Tentoraz ti ukážeme, ako spoznať, že si kupuješ nepravý produkt. Poukážeme na niekoľko aspektov, vďaka ktorým môžeš prísť na obchodný podvod.
Nesprávne logá a typy písma
Základnou technikou je porovnanie loga zakupovanej značky s originálom. Často sa môže stať, že je obrátené, je v ňom niečo navyše, čo by tam nemalo byť (hoci ti predajca bude horlivo tvrdiť, že ide o limitovanú edíciu a je iné schválne), alebo nesedí farebné rozhranie.
Nápomocné môže byť, ak danú značku skutočne poznáš, pretože ide napríklad o tvoju obľúbenú značku oblečenia alebo topánok. Pokiaľ nie, skús veľmi nenápadne vyfotiť logo „podozrivého“ produktu a neskôr si ho porovnaj s fotkou originálu. Keď zistíš, že si bol podozrievavý zbytočne, tak sa stále môžeš vrátiť a kúpiť si to pekné tričko. Ak ti ho, samozrejme, niekto nevykúpil spod nosa.
Originálna značka si ďalej dáva záležať na prípadných nadpisoch alebo zachovaní typu písma. Pri nepravých produktoch sa môžeš stretnúť s veľmi nešťastne našitými nadpismi, ktoré sú v tých skutočne najukážkovejších podvodných prípadoch občas absolútne nečitateľné.
Chýbajúce kontaktné údaje
Hoci si si to nikdy predtým vyslovene nevšímal a prehliadal, každý produkt by mal mať uvedené kontaktné údaje na výrobcu. Môžeš si to pokojne overiť na hocičom, čo máš doma. Ale aby sme boli zladení, vezmi si nejaký kozmetický výrobok. Poriadne si ho poobracaj v dlani, až konečne nájdeš kontaktné údaje. Zväčša ide ako o internetovú stránku, tak o presnú adresu firmy.
Nepravé výrobky tieto kontaktné údaje nemajú alebo ak aj majú uvedenú internetovú stránku, tak ťa po jej vyhľadaní hodí na neexistujúcu doménu. Týmto si výrobcovia nepravých produktov zaistia, že nikto nemôže podať sťažnosť na kvalitu zakúpených výrobkov.
Kde mám zvyšok príslušenstva…?
Pri neoriginálnych elektronických produktoch sa môžeš stretnúť so skutočne nepríjemnou záležitosťou – chýba ti značná časť príslušenstva, ktorá mala byť zahrnutá v balení. Príklad: objednáš si smartfón z nemenovanej stránky za veľmi prijateľnú cenu. V klasickom balení by mali byť zahrnuté slúchadlá, nabíjačka a jack od nabíjačky. V tom, čo dostaneš, sa nachádza všetko okrem slúchadiel a jacku od nabíjačky.
Ako sa vyhnúť takémuto nepríjemnému prekvapeniu? Kupuj elektroniku len od známych a uznávaných predajcov. Pokiaľ kupuješ telefón z kamenného obchodu, o ktorého reputácii si nie si istý, skontroluj už na mieste (tesne pred kúpou) kompletnosť príslušenstva v balení. V prípade online nákupu sa radšej poisti nahrávaním momentu rozbalenia, aby si mal videonahrávku, ktorá zachytáva nekompletnosť zakúpeného tovaru.
Len tak málo?
Mal by si byť v strehu aj v prípade, že sa chystáš zakúpiť značkové produkty, ktoré sú v extrémnych zľavách. Obzvlášť, keď ti práve tieto zľavy dvíhajú obočie až ku korienkom vlasov a pýtaš sa sám seba, ako je možné, že taká kvalitná značka predáva oblečenie len za bagateľ? No, máme pre teba novinku, niečo na tom smrdí. Pokiaľ zakupuješ oblečenie od renomovaného predajcu, tak je to v poriadku. Ale ak si len tak náhodou objavil nejaký nový obchod s oblečením, ktorý má len pár recenzií, tak tam radšej neobjednávaj.
Lacné a údajne originálne výrobky sú doménou pouličných predajcov napríklad v Turecku alebo Egypte. Ťažko natrafíš na Balenciaga topánky, ktoré stoja len úžasných 15 eur. Je síce fajn vlastniť niečo od takej prestížnej značky, ale v konečnom dôsledku ju po kúpe týchto vecí mať nebudeš. Zakúpil si si len jej napodobeninu.
Gramatika je dôležitá
Aj keď tvrdíš, že nie je a chleba lacnejší nebude. A ak to netvrdíš ty, tak niekto v tvojom okolí určite. Je dôležitá aj pri rozoznávaní pravosti produktov. Že neveríš? Tak čítaj ďalej. Je prirodzené, že si výrobcovia dávajú záležať na imidži, a preto by si na originálnom produkte veľa pravopisných a gramatických chýb nenašiel. Vlastne žiadne. A to sú informácie o produkte písané vo viacerých jazykoch.
Pri fejkových produktoch sa to však chybami v pravopise a gramatike len tak hemží. Myslíš si, že by v mnohomiliónovej značke zamestnávali takých ľudí, ktorí nedokážu správne napísať ani jednu vetu? V prípade, že im ide o imidž a verejnú reputáciu? To sotva. Množstvo gramatických a pravopisných chýb na obale by ťa preto malo zalarmovať.
Niekedy dokážeš nepravý produkt odlíšiť už v samotnom názve. Zhruba v tom momente, keď sa zo značky Louis Vuitton stane prosté Luis Vitton.
Máš aj ty nejaké overené taktiky, ako rozpoznať „fejky“ od reálnych výrobkov? Podeľ sa s nimi v komentároch!
Čítaj ďalej: Letný návod na zahraničné triky na turistov