Farby v sebe ukrývajú mnoho tajomna. Možno si to ani netušil, no každá z farieb má k sebe priradený osobitý význam. To, aké sme osobnosti, ovplyvňuje výber farieb, ktoré máme v šatníku, ale aj na stenách v izbe. Rôznymi farbami dokážeš v človeku vzbudiť dobrý aj zlý dojem, ovplyvniť jeho chuť do jedla alebo jeho kreativitu. A tušil si, že čierna a biela nie sú z fyzikálneho hľadiska farbami?
Možno ste si všimli, že veľa značiek, ktoré sú zamerané na jedlo, majú červeno-žlté logá. Alebo produkty, ktoré majú nejaký zdravý charakter, sú modré alebo zelené. Prečo to tak je? Prezradíme ti, čo všetko sa za rôznymi farbami skrýva. A že je toho mnoho.
Fialová
Fialovú si zväčša vyberajú osobnosti, ktoré sú tvorivé, kreatívne, spirituálne a majú umelecké sklony. V minulosti bola fialová farba asociovaná s kráľmi, označuje sa teda za kráľovskú farbu. Používa sa často na navodenie luxusu, prepychu, hlavne v kombinácii so zlatou.
Ružová
Ružovú farbu vidíme najčastejšie spojenú s produktami, ktoré sú určené pre ženy. Nie je to náhoda, pretože z hľadiska psychológie farieb predstavuje ružová farba ženskosť, hravosť, nezrelosť a bezpodmienečnú lásku. Mnohokrát si ju vyberajú ľudia, ktorí sú zasnívaní, romantickí a radia sa skôr k nežnejším osobám.
Červená
Možno ste si všimli, že ak chcú značky na niečo upozorniť, tak používajú červenú farbu. Napríklad pri tlačidlách, ktoré majú vyvolať okamžitú reakciu. Červená farba je najvýraznejšou farbou. Vyberajú si ju kreatívni, energickí, impulzívni a sebavedomí ľudia. Červená farba vyjadruje vzrušenie, akúsi silnú emóciu, ktorá existuje v pozitívnom aj v negatívnom slova zmysle.
Červená sa v minulosti spájala s kráľmi a dodnes sa používa pri cirkevných a akademických hodnostároch. Bolo zistené, že táto farba dokáže u človeka vzbudiť fyziologické zmeny: zvyšuje pulz, krvný tlak, sexuálny apetít a podporuje chuť do jedla. Podnecuje k zvyšovaniu hlasu a agresivite.
Oranžová
Spája sa s optimizmom, energickosťou a bohatou úrodou. Okrem toho sa ľuďom spája s pomarančom a pomarančovou šťavou, preto ju niekto nazýva ako pomarančovú farbu. Túto farbu si vyberajú cieľavedomí a ctižiadostiví ľudia so sklonom k novým, tvorivým schopnostiam.
Z hľadiska psychológie farieb oranžová reprezentuje kreativitu, dobrodružstvo, úspech a rovnováhu. Mohli ste si všimnúť, že mnoho značiek, ktoré ponúkajú náradie a veci potrebné na domáce „kutilstvo“, má oranžovú farbu loga.
Žltá
Žltá je farbou šťastia, pozitivity a spája sa nám so slnkom a letom. Dokáže navodiť pocit tepla. Občas stačí len malý náznak tejto farby na webovej stránke firmy a ľudia si začnú vytvárať pozitívne asociácie. Okrem toho je žltá farba typická pre upútavanie pozornosti. Často vidíme v žltej farbe nápis, ktorý nám oznamuje zľavy.
Túto farbu preferujú otvorení ľudia, ktorí nemajú problém s komunikáciou. Sú to ľudia, ktorí hľadajú stále niečo nové, túžia po zmenách a milujú pocit neviazanosti. Mohli ste si všimnúť, že napríklad značka Ikea alebo Ferrari používa žltú farbu vo svojom logu. Pri spoločnosti s nábytkom je to asociácia niečoho nového, zakladania nového domova.
Zelená
Táto farba je úzko spojená s prírodou a vyvoláva v nás zväčša niečo zdravé alebo ekologické. Zelená farba upokojuje. Je preto vhodná do obývačky, no netreba to s ňou preháňať. Môže tiež človeka nabudiť, dodať mu pocit šťastia.
Zelenú preferujú ľudia, ktorí majú na seba príliš tvrdé nároky, zároveň tiež konzervatívni ľudia. Záleží však od odtieňa tejto farby. Zelenú majú v logu aj niektoré politické strany a nemožno povedať, že by preferovali rovnaké záujmy.
Modrá
Modrá je farba pokoja, lebo evokuje vodu a oblohu. Symbolizuje harmóniu, stabilitu a dôveru. Môže však vzbudzovať pocit chladu a smútku. Značky ako Facebook, Twitter alebo Skype využívajú vo svojich logách túto farbu. Pravdepodobne je to apel na vzbudzovanie pocitu dôvery.
Zaujímavé je, že modrá farba predstavuje sladkosť, čo vysvetľuje modré obaly cukrov. Tiež sa o nej hovorí, že podporuje kreativitu a inteligenciu, preto sa odporúča umiestňovať ju napríklad do pracovne.
Biela
Je farbou nevinnosti, čistoty, dobrosrdečnosti a pokory. Mnohokrát však v negatívnom význame symbolizuje sterilnosť a chlad. Bielu využívajú mnohé módne značky, napríklad Asos alebo Adidas. Hovoríme o nej, že nie je farbou.
Biela svetlo iba odráža, na rozdiel od čiernej, ktorá všetko svetlo pohlcuje. My tento úkaz vnímame ako čiernu a bielu farbu. Vo východných kultúrach je biela symbolom smrti a nového začiatku.
Čierna
Je vnímaná ako farba smútku a pre niekoho pôsobí ako depresívna farba. Avšak mladí ľudia si ju za posledné roky veľmi obľúbili. Čierna môže demonštrovať vzdorovitosť, tvrdohlavosť a jednoznačný nesúhlas. V kombinácii s bielou farbou pôsobí vážne a slávnostne.
Zdroj: oberlo.com, verywellmind.com, arttherapyblog.com