Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 18.4.2024
sk
Veľkonočný pondelok | Valér
cz
Velikonoční pondělí | Valerie
, Valérie, Valeria

Farby v sebe ukrývajú mnoho tajomna. Možno si to ani netušil, no každá z farieb má k sebe priradený osobitý význam. To, aké sme osobnosti, ovplyvňuje výber farieb, ktoré máme v šatníku, ale aj na stenách v izbe. Rôznymi farbami dokážeš v človeku vzbudiť dobrý aj zlý dojem, ovplyvniť jeho chuť do jedla alebo jeho kreativitu. A tušil si, že čierna a biela nie sú z fyzikálneho hľadiska farbami?

Možno ste si všimli, že veľa značiek, ktoré sú zamerané na jedlo, majú červeno-žlté logá. Alebo produkty, ktoré majú nejaký zdravý charakter, sú modré alebo zelené. Prečo to tak je? Prezradíme ti, čo všetko sa za rôznymi farbami skrýva. A že je toho mnoho.

Rainbow Reaction GIF by Declan McKenna - Find & Share on GIPHY

Fialová

Fialovú si zväčša vyberajú osobnosti, ktoré sú tvorivé, kreatívne, spirituálne a majú umelecké sklony. V minulosti bola fialová farba asociovaná s kráľmi, označuje sa teda za kráľovskú farbu. Používa sa často na navodenie luxusu, prepychu, hlavne v kombinácii so zlatou.

Ružová

Ružovú farbu vidíme najčastejšie spojenú s produktami, ktoré sú určené pre ženy. Nie je to náhoda, pretože z hľadiska psychológie farieb predstavuje ružová farba ženskosť, hravosť, nezrelosť a bezpodmienečnú lásku. Mnohokrát si ju vyberajú ľudia, ktorí sú zasnívaní, romantickí a radia sa skôr k nežnejším osobám.

Červená

Možno ste si všimli, že ak chcú značky na niečo upozorniť, tak používajú červenú farbu. Napríklad pri tlačidlách, ktoré majú vyvolať okamžitú reakciu. Červená farba je najvýraznejšou farbou. Vyberajú si ju kreatívni, energickí, impulzívni a sebavedomí ľudia. Červená farba vyjadruje vzrušenie, akúsi silnú emóciu, ktorá existuje v pozitívnom aj v negatívnom slova zmysle.

Červená sa v minulosti spájala s kráľmi a dodnes sa používa pri cirkevných a akademických hodnostároch. Bolo zistené, že táto farba dokáže u človeka vzbudiť fyziologické zmeny: zvyšuje pulz, krvný tlak, sexuálny apetít a podporuje chuť do jedla. Podnecuje k zvyšovaniu hlasu a agresivite.

Josh Rinard, Unsplash

Oranžová

Spája sa s optimizmom, energickosťou a bohatou úrodou. Okrem toho sa ľuďom spája s pomarančom a pomarančovou šťavou, preto ju niekto nazýva ako pomarančovú farbu. Túto farbu si vyberajú cieľavedomí a ctižiadostiví ľudia so sklonom k novým, tvorivým schopnostiam.

Z hľadiska psychológie farieb oranžová reprezentuje kreativitu, dobrodružstvo, úspech a rovnováhu. Mohli ste si všimnúť, že mnoho značiek, ktoré ponúkajú náradie a veci potrebné na domáce „kutilstvo“, má oranžovú farbu loga.

Žltá

Žltá je farbou šťastia, pozitivity a spája sa nám so slnkom a letom. Dokáže navodiť pocit tepla. Občas stačí len malý náznak tejto farby na webovej stránke firmy a ľudia si začnú vytvárať pozitívne asociácie. Okrem toho je žltá farba typická pre upútavanie pozornosti. Často vidíme v žltej farbe nápis, ktorý nám oznamuje zľavy.

Túto farbu preferujú otvorení ľudia, ktorí nemajú problém s komunikáciou. Sú to ľudia, ktorí hľadajú stále niečo nové, túžia po zmenách a milujú pocit neviazanosti. Mohli ste si všimnúť, že napríklad značka Ikea alebo Ferrari používa žltú farbu vo svojom logu. Pri spoločnosti s nábytkom je to asociácia niečoho nového, zakladania nového domova.

Gareth Harper, Unsplash

Zelená

Táto farba je úzko spojená s prírodou a vyvoláva v nás zväčša niečo zdravé alebo ekologické. Zelená farba upokojuje. Je preto vhodná do obývačky, no netreba to s ňou preháňať. Môže tiež človeka nabudiť, dodať mu pocit šťastia.

Zelenú preferujú ľudia, ktorí majú na seba príliš tvrdé nároky, zároveň tiež konzervatívni ľudia. Záleží však od odtieňa tejto farby. Zelenú majú v logu aj niektoré politické strany a nemožno povedať, že by preferovali rovnaké záujmy.

Modrá

Modrá je farba pokoja, lebo evokuje vodu a oblohu. Symbolizuje harmóniu, stabilitu a dôveru. Môže však vzbudzovať pocit chladu a smútku. Značky ako Facebook, Twitter alebo Skype využívajú vo svojich logách túto farbu. Pravdepodobne je to apel na vzbudzovanie pocitu dôvery.

Zaujímavé je, že modrá farba predstavuje sladkosť, čo vysvetľuje modré obaly cukrov. Tiež sa o nej hovorí, že podporuje kreativitu a inteligenciu, preto sa odporúča umiestňovať ju napríklad do pracovne.

davisco, Unsplash

Biela

Je farbou nevinnosti, čistoty, dobrosrdečnosti a pokory. Mnohokrát však v negatívnom význame symbolizuje sterilnosť a chlad. Bielu využívajú mnohé módne značky, napríklad Asos alebo Adidas. Hovoríme o nej, že nie je farbou.

Biela svetlo iba odráža, na rozdiel od čiernej, ktorá všetko svetlo pohlcuje. My tento úkaz vnímame ako čiernu a bielu farbu. Vo východných kultúrach je biela symbolom smrti a nového začiatku.

Čierna

Je vnímaná ako farba smútku a pre niekoho pôsobí ako depresívna farba. Avšak mladí ľudia si ju za posledné roky veľmi obľúbili. Čierna môže demonštrovať vzdorovitosť, tvrdohlavosť a jednoznačný nesúhlas. V kombinácii s bielou farbou pôsobí vážne a slávnostne.

Tobias van Schneider, Unsplash

Zdroj: oberlo.com, verywellmind.com, arttherapyblog.com


Tagy:

Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.